خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶ / کتاب «سردار سازندگی»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶ / کتاب «سردار سازندگی»

جمعی از نمایندگان معمم مجلس در دفتر هاشمی چه می خواستند؟!

  • یکشنبه ۹ آذر ۱۳۷۶
خاتمی نگران کدام سخنرانی رهبری بود؟!!!

 یکشنبه ۹ آذر ۱۳۷۶//۲۹ رجب ۱۴۱۸ // ۳۰ نوامبر ۱۹۹۷

 

مصاحبه‌ای با صادق الحسینی لبنانی، [خبرنگار روزنامه شرق‌الاوسط]، برای رسانه‌های عربی، درباره ساختار تصمیم‌گیری در ایران، [اجلاس سران سازمان] کنفرانس اسلامی و تشخیص مصلحت در روابط با اعراب داشتم. می‌خواستند بفهمند که سرنوشت آیت‌الله منتظری، بعد از تهدید رهبر چه خواهد بود.[1]

آقای [محمدرضا] نعمت‌زاده، [مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی] و مدیران پتروشیمی آمدند. گزارش وضع جاری و طرح‌های موجود در برنامه برای آینده را دادند و گفتند بانک مرکزی همکاری ندارد. از من خواست که به دکتر [محسن] نوربخش بگویم، همکاری کند. این طرح‌ها در زمان مسئولیت من تصویب شده و با طرف‌های خارجی هم مذاکره و منابع مالی آن‌ها مشخص شده است.

عصر، همسر آقای نبیه‌بری رئیس مجلس لبنان و دو نفر خانم دیگر - خواهر خودش و خواهر آقای نبیه‌بری- آمدند. میهمان فاطی، برای اجلاس اتحادیه گروه‌های غیردولتی زنان هستند. درباره فعالیت‌های اجتماعی خودش برای سرپرستی معلولان لبنانی و برنامه فعال شدن در انتخابات شهرداری‌های لبنان برای زنان گفت. عفت و فاطی هم در ملاقات حضور داشتند.

آقای [حمزه] کرمی، مدیرکل سیاسی دفتر رئیس‌جمهور آمد؛ از زمان من بوده. گفت، کار دفتر از لحاظ کیفیت اُفت کرده و هنوز افراد جدید، نتوانسته‌اند اهمیت کار را درک کنند. ضمناً از برنامه‌های مبارزه با ثروت‌های بادآورده و اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها و کم‌شدن برنامه‌های سازندگی و شعارزدگی در دولت جدید، انتقاد داشت و از من می‌خواست که در دانشگاه‌ها برنامه داشته باشم.

جمعی از نمایندگان معمم مجلس آمدند. آقایان [سیدرضا] اکرمی، [نماینده سمنان] پاکرو، [موسی] قربانی، [نماینده قاینات] و [علی‌اکبر] حسینی اخلاق در خانواده، [نماینده تهران]، [علی آل] کاظمی، [نماینده سلسله و دلفان] و [علی] معلمی، [نماینده قائم‌شهر] و [علی‌اکبر] ابوترابی، [نماینده تهران] و [حسین] ایرانی، [نماینده قم] و جمعی دیگر بودند. از پیشامدهای اخیر در مورد ولایت فقیه اظهار نگرانی‌کردند و از صحبت‌های من در نمازجمعه تشکر نمودند که مردم را راحت‌کرده است. خواستندکه آن‌ها را برای این‌گونه مسائل و در آینده راهنمایی‌کنم. گفتند آقای ناطق [نوری، رئیس مجلس]، دیگر در مجلس فعال نیست.

شب میهمان آیت‌الله خامنه‌ای بودم. درباره مسائل جاری قم صحبت شد. ایشان مایل نیست سخت‌گیری زیادی بشود. درباره نطق ایشان در اجلاس [سران سازمان] کنفرانس اسلامی بحث شد. موافقت دارندکه قبل از شروع برنامه انجام دهند و اعلان قبلی بشود. درباره مسائل عراق، پاکستان، هند و بنگلادش مذاکره کردیم. ایشان گفتندکه این‌ها سندهای خوبی بر نادرست بودن سیستم دموکراسی غربی و حزبی است که مانع استقرار آرامش و کار و برنامه است.

در مسیر خانه - از جنوب تهران تا میدان ولیعصر - باران می‌بارید و از آنجا تا پارک ساعی باران نمی‌بارید و زمین خشک بود. از پارک تا جماران باران داشتیم. زمان سخنرانی رهبری در اجلاس را به آقای خاتمی گفتم؛ نگران بود، راحت شد.

 

 

[1]  - متن کامل مصاحبه در همین سایت آمده است.