خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶ / کتاب «سردار سازندگی»

همه نگران اوضاع کشور بعد از سخنان آیت الله منتظری هستند!

• سه شنبه ۲۷ آبان ۱۳۷۶
صبحانه در قهوه خانه محمد آقا!!

سه‌شنبه ۲۷ آبان ۱۳۷۶ // ۱۷ رجب ۱۴۱۸ // ۱۸ نوامبر ۱۹۹۷

بعد از نماز صبح، مطابق معمول هر روز، دو آیه از جلد اول تفسیر راهنما را برای رفع نواقص جهت چاپ سوم بررسی‌کردم. برای کوه‌نوردی رفتیم. تا پارک جمشیدیه با ماشین رفتیم و از آنجا تا قهوه‌خانه سوم کوه‌نوردی کردیم. طلوع آفتاب را در ارتفاعات بالا درک‌کردیم. در قهوه‌خانه محمدآقا هم چای و خرما خوردیم. قرار بود از مسیرگلاب‌دره برویم، به خاطر وقت‌کم، این مسیر را انتخاب کردیم؛ بار دوم است که از این مسیر می‌رویم.

ساعت نُه صبح به دفترم رفتم. پس از انجام کارها، ملاقات‌ها شروع شد. آقای [غلامرضا] آقازاده، رئیس سازمان انرژی اتمی آمد. گزارشی از وضع و برنامه‌ها، برای غنی‌کردن اورانیوم، جهت سوخت نیروگاه‌ها، از سه طریق آب‌سنگین، سانتریفیوژ و لیزری داد و راجع به مسائل سیاسی روز صحبت‌کرد؛ با اظهارنگرانی از وضعی‌که برای رهبری پیش آمد، با مخالفت آقای [حسینعلی] منتظری و آقای [احمد] آذری [قمی] و اظهارات [حسین] وحید [خراسانی] و [میرزاعلی] فلسفی و آقامیرزاجواد تبریزی و جو دانشگاه‌ها که کار به جایی رسیده، فضا برای لیبرال‌ها هم باز شده است و نیز از وضع دولت که پیش‌بینی می‌کند، در آینده دچار مشکلات جدی بشود و از من خواست فکری بکنم.

آقای عباس ملکی آمد و از لزوم پرداختن به اقتصادکشور و بیکاری و مشکلات دارو گفت و اینکه مصاحبه دیشب آقای [سیدمحمد] خاتمی، [رئیس‌جمهور] هم به انتظارات مردم پاسخ نداده و بیشتر شبیه به نطق‌های انتخاباتی بوده و وعده؛ آقای آقازاده هم همین را گفت. او هم از من خواست اقدامی بکنم. گفت، نطق رهبری را برای کنفرانس سران اسلامی تهیه کرده‌اند و پیشنهادشان این است که در اجلاس صحبت کنند و نه در شام، یا مراسم نماز که قاعدتاً خوشایند دولت نیست.

اخوی محمد، [معاون اجرایی رئیس‌جمهور] آمد. او هم از عواقب کار آیت‌الله منتظری نگران است. برای بودجه مجمع صحبت شد. دکتر حبیبی هم تلفنی از من درباره بودجه پرسید. گفتم، مطابق نیاز با کارشناسی خودشان بنویسند. در گزارش محمد و آقازاده این هم بود که در بحث بودجه، قرار شده قیمت گاز و برق، پیش از برنامه دوم اضافه شودکه مشکل‌آفرین خواهد شد.

عصر آقایان [محمود] محمدی عراقی، [رئیس سازمان تبلیغات اسلامی]، [محمد] جعفری گیلانی، [رئیس دفتر تبلیغات اسلامی قم] و طاها هاشمی، [نماینده قم] آمدند؛ با اظهارنگرانی از وضعی‌که برای رهبری با مخالفت آیت‌الله منتظری، پیش‌آمده است. برای علاج مشورت‌کردند وگفتند، فردا حوزه [علمیه] قم برای حمایت از رهبری تعطیل است و طلاب اجتماع می‌کنند و اگر کنترل نشود، ممکن است به آیت‌الله منتظری آسیب برسانند. در گزارش‌ها بود که امروز در دانشگاه امیرکبیر هم مانع اجرای برنامه توسط دکتر [ابراهیم] یزدی، [دبیرکل نهضت آزادی] و [عزت‌الله] سحابی و خانم اعظم طالقانی شده‌اند.