خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶ / کتاب «سردار سازندگی»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶ / کتاب «سردار سازندگی»

حمله شدید روزنامه ها به آیت الله منتظری

  • دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۷۶

دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۷۶ // ۱۶ رجب ۱۴۱۸ // ۱۷ نوامبر ۱۹۹۷

 

 در مسئله عراق، آمریکا همچنان قیافه تهدید دارد و عراق یک‌گام به عقب برداشته وگفته که حاضر است، وجود بازرسان آمریکایی را بپذیرد، مشروط به اینکه به همان اندازه از اعضای دیگر شورای امنیت [سازمان ملل] هم باشند، ولی آمریکا بلافاصله جواب دادکه ترکیب اعضای هیئت بازرسان را عراق نمی‌تواند تعیین‌کند.

تا ساعت ده صبح در منزل، [کتاب آماده انتشار] مصاحبه‌های سال ۱۳۶۰ را مرورکردم. به دفتر کوشک رفتیم. تا ساعت چهار بعد از ظهر، گزارش‌ها را خواندم. در روزنامه‌ها به مسئله انتقاد شدید آیت‌الله منتظری از رهبری تا حدودی توجه شده و بعضی روزنامه‌ها مثل کیهان، رسالت و جمهوری اسلامی، حمله شدیدی به آقای منتظری کرده‌اند. رادیوهای بیگانه مثل اسراییل هم اجمالاً به آن توجه‌کرده‌اند و احتمالاً روزهای آینده بهره‌برداری زیادی خواهند کرد. در محافل خودی، هیجان و اضطراب جدی و نگرانی‌های عمیق به وجود آمده است.

ظهر محسن آمد. برای نطقش در مراسم معارفه مدیریت [عامل شرکت] مترو که امروز اعلان شده، مشورت‌کرد. شب، آقای عباس آخوندی، [قائم‌مقام ریاست صداوسیما] آمد. با اظهار نگرانی شدید، در خصوص آثار اظهارات آیت‌الله منتظری، چاره‌جویی‌کرد و راهکارهای مختلفی پیشنهاد نمود. گفتم در شورای عالی امنیت ملی، قرار شده که در دبیرخانه کمیته‌ای، راهکارها را بررسی کنند. منتظر تصمیم آنها باید باشیم و از اینکه اکثر روزنامه‌ها برخوردی نکرده‌اند، نگران بود. رهبری توقع دارندکه شخصیت‌ها برای دفاع جدی، منطقی و افشاگری نقاط‌ضعفِ صحبت‌های افرادی مثل آقایان منتظری و آذری [قمی] و... اقدام کنند.

 

تصاویر ضمیمه