خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶ / کتاب «سردار سازندگی»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶ / کتاب «سردار سازندگی»

  • جمعه ۲۹ اسفند ۱۳۷۶

جمعه ۲۹ اسفند ۱۳۷۶// ۲۱ ذیقعده ۱۴۱۸// ۲۰ مارس ۱۹۹۸

 

تا ساعت ده و نیم صبح، در منزل برای خطبه‌های نماز جمعه مطالعه کردم. جای تعجب است که لغت‌نامه دهخدا و فرهنگ معین، «مداین صالح» را در منطقه موصل و در راه شام به مدینه معرفی می‌کنند! چگونه توجه نکرده‌اند که موصل درشمال شرقی شام است و مدینه و مکه در جنوب!

به مرقد امام رفتم؛ مطابق معمول سنواتی، نمازجمعه آخر هر سال در مرقد امام خوانده می‌شود. قبل از من؛ آقای [محمدتقی] مصباح [یزدی]، در سخنرانی قبل از خطبه‌ها، درباره فلسفه سیاسی اسلام صحبت‌کرد.

من در خطبه اول، در ادامه بحث داستان‌های قرآن، از مشاهداتم در منطقه حجر و مداین صالح برای تفسیر داستان ثمود حرف‌زدم. در خطبه دوم، مطالب زیادی داشتم، از عید نوروز و تلفات دانشجویان دختر و پسر در تصادف، بمباران شیمیایی حلبچه و تصمیم سنای آمریکا به محاکمه صدام به عنوان جنایتکار جنگی و حکم عجیب دادگاه آمریکایی در محکومیت ایران به پرداخت 247 میلیون دلار بابت خون‌بهای یک آمریکایی که در اسراییل کشته شده و ثمرات و نتایج فراوان سفرم به عربستان و بارندگی‌های خوب امسال که سه برابر سال گذشته است.(1)

عصر و شب در خانه به مطالعه گذراندم. ظهر بعضی بچه‌ها بودند. قرار است برای لحظات تحویل سال هم بیایند. هوا سرد شده و باران هم شروع به باریدن کرده است.

*************************************

1- متن کامل هر دو خطبه در همین سایت آمده است.