خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶ / کتاب «سردار سازندگی»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶ / کتاب «سردار سازندگی»

مشورت حکیم با هاشمی درباره پیغام آمریکا

  • چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۷۶

چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۷۶// ۱۹ ذیقعده ۱۴۱۸// ۱۸ مارس ۱۹۹۸

 

آقای [یحیی] آل‌اسحاق، وزیر سابق بازرگانی آمد. قائم‌مقام بنیاد مستضعفان است. گزارشی از وضع بنیاد داد. بیش از ۴۰۰ شرکت و بیش از پنج هزار میلیارد تومان، املاک و مستغلات با درآمد سالیانه حدود 100 میلیارد تومان که ۷۰ درصد آن صرف جانبازان می‌شود و بقیه به مصرف محرومان دیگر می‌رسد. نزدیک دو هزار میلیارد تومان، گردش مالی دارند. از مشکلاتی که با بانک‌ها در رابطه با تسهیلات دارند، گفت. 10 میلیارد تومان بودجه از دولت می‌گیرند. از رکود در کشور و کم شدن تولید و گران شدن نرخ بهره در بانک‌ها و بازارکه گاهی از ۵۰ درصد هم بالاتر می‌رود و بانک‌ها هم برای امور بازرگانی کمتر از ۳۳ درصد نمی‌گیرند، اظهار نگرانی‌کرد.

آقای موحد آمد. از شیراز عضو خبرگان است و نماینده رهبری در دانشگاه آزاد و عضو شورای نهاد نمایندگان رهبری در دانشگاه‌ها. از برخوردهای آقای صدر شکایت داشت و به همین جهت از نمایندگی در دانشگاه آزاد فارس استعفا داده است. از ایشان خواستم که استعفا را پس بگیرد. آقای دکتر جاسبی هم مایل است ایشان بماند، چون همکاری خوبی دارد.

اخوی محمد، [معاون اجرایی رئیس‌جمهور] آمد. گزارش‌کار کمیته‌ای را داد که قبلاً مأمور پیگیری مطالبه خسارات ایران در جنگ نفت که بناست سازمان ملل از فروش نفت عراق بپردازد؛ کار مؤثری‌کرده‌اند. چند جلد برای اثبات خسارات و به‌خصوص در محیط زیست تهیه نموده‌اند. گفت در مرکز ذیربط، تلقی به قبول شده است. گزارشی از مصوبات شورای اقتصاد در مورد گران‌شدن بسیاری از کالاها و خدمات را داد و نگران است با این وضع سال آینده تورم بالایی داشته باشیم. آقای زم، از حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی آمد. از وضع اقتصادی و سیاسی‌کشور و آثار سوء نزاع‌ها و تنگ‌نظری جریان‌های چپ و راست، اظهارنگرانی کرد.

عصر دکتر [محمدعلی] نجفی، رئیس سازمان برنامه و بودجه آمد. گزارش کسری بودجه در سال جاری و کسری بیشتر سال آینده را داد. با اینکه 200 میلیارد تومان اوراق مشارکت فروخته‌اند و صدها میلیارد تومان، بابت پیش‌فروش اتومبیل و تلفن موبایل گرفته‌اند، باز هم 11 هزار میلیارد ریال کسر بودجه دارند؛ دو هفتم کل بودجه که همه را از اعتبارات عمرانی کم کرده‌اند و سال آینده با این وضع قیمت نفت، وضع از این بدتر است. از رهبری گله داشت که برای جذب سرمایه خارجی و تشویق سرمایه‌گزاران داخلی، کمک نمی‌کنند. احتمال گران‌کردن بنزین یا استقراض از بانک مرکزی را مورد بررسی دارند.

آقای [سیدمحمدباقر] حکیم، [رئیس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق] آمد و گفت، آمریکایی‌ها از طریق کویت پیغام داده‌اند که می‌خواهند با ایشان درباره عراق صحبت کنند و عراقی‌های مقیم آمریکا هم خواسته‌اند که برای بررسی وضع آن‌ها و مذاکره، به آمریکا سفر کنند. قرارگذاشته با رهبری هم در این خصوص مشورت کنند. از وزارت امورخارجه و رهبری و رئیس جمهور، گله داشت که هنوز وقت ملاقات نداده‌اند و تذکره‌اش را برای سفر حج معطل‌کرده‌اند.

دکتر [حسن] روحانی، [دبیر شورای عالی امنیت ملی] آمد. از وضع سیاسی و اقتصادی کشور در رابطه با رهبری و دولت و خطرهای امنیتی آن، اظهارنگرانی‌کرد. برای راه‌های علاج، مدتی مذاکره کردیم؛ من هم در نگرانی ایشان شریکم.

شب به خانه آمدم. فاطی از قطر برگشته و از مذاکراتش راضی است. دیروز در دو تصادفِ اتوبوس‌های حامل دانشجویان برجسته ریاضی و دختران دانشجوی شاهد، جمع زیادی کشته شده‌اند و جمع بیشتری زخمی و مصدوم؛ باعث تأسف شد.