خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶ / کتاب «سردار سازندگی»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶ / کتاب «سردار سازندگی»

هاشمی مرجع تصمیم گیری های سیاسی!!

  • سه شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۷۶

 

 سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۷۶// ۱۸ ذیقعده ۱۴۱۸// ۱۷ مارس ۱۹۹۸

 

آقای [جلیل] بشارتی، [رئیس دفتر رسیدگی به مناطق محروم ریاست‌جمهوری] آمد و گزارشی از عملکرد دفتر مناطق محروم در دولت جدید را داد و از ابتکار من، در تأسیس دفتر مناطق محروم قدردانی نمود. گفت، تاکنون 13 هزار روستا از حالت محرومیت خارج شده و 15 هزار روستای دیگر به تدریج تا آخر برنامه دوم برخوردار خواهد شد. خواست در سفر به کرمان از راهی که کهنوج را به جاسک وصل می‌کند و توسط دفتر در حال احداث و بشاگرد را از بن‌بست خارج می‌کند، بازدید کنم.

آقای محمودی، نماینده سابق قصر شیرین آمد. از دفتر رئیس‌جمهور شکایت و تقاضای آمدن به مجمع [تشخیص مصلحت نظام] را داشت. خانم لیلی بروجردی، نوه امام آمد. خواست، نظر من را در مورد همکاری با دبیرخانه مجمع را بداند. گفتم، پس از بررسی نظر می‌دهم. وکیل دادگستری است.

آقایان فیروزان و فاضل آمدند. در مورد آقای سیدموسی صدر، رئیس‌سابق مجلس اعلای لبنان که در سفر به لیبی مفقود شدند و هنوز مفقودالاثرند، مصاحبه‌ای با من نمودند.(1) عصر فرزندان و نوه آیت‌الله خویی آمدند. آقای سیدعبدالمجید، گزارش فعالیت‌های اسلامی و انسانی مؤسسه آیت‌الله خویی در کشورهای مختلف را داد. تعداد زیاد واحد فعال دارند و مرکز آن در لندن است و متولی آن خود ایشان است. سالانه حدود پنج میلیون دلار هزینه جاری دارند که از مؤسسات انتفاعی خیریه که در کنار آن‌ها تأسیس شده است، من‌جمله هزاران هکتار چای در اوگاندا و کنیا و... به دست می‌آید.

از آقای تسخیری و آقای [محسن] اراکی که در لندن است، به خاطر عدم همکاری مناسب گلایه داشت و مقداری از خوبی‌های حکومت اردن و شخص ملک حسین و برادرش تعریف کرد و از علاقه آن‌ها به اهل بیت و کار مهمی که در مزار شهدای مرعه من‌جمله جعفر طیار شده را توضیح داد و خواست که ایران هم سهمی در تأسیسات آن داشته باشد و نیز از دانشگاهی جامع در اردن که عمده دانشجویانش از شیعیان‌اند.

آقای مسیح مهاجری، [مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی] آمد. یک آلبوم عکس جالب از سفر عربستان آورد که خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی تهیه کرده و اظهار پشیمانی‌کرد، از نیامدن به عربستان و گزارشی از مذاکراتش با آیت‌الله خامنه‌ای و انتقاد از بخشی از موضع‌گیری‌های دفتر ایشان داد و از من خواست پیگیری‌کنم. تحلیلی از انتخابات میان‌دوره‌ای [مجلس] ارائه داد که برای جناح چپ، شکست فاحش است و فهمیده‌اند که سهم قابل توجهی در انتخابات ریاست‌جمهوری نداشته‌اند. از عدم اجرای حکم [اعدام] مرتضی فیروزی، [سردبیر روزنامه ایران‌نیوز] سؤال داشت.

آقای [غلامرضا] آقازاده، [رئیس سازمان انرژی اتمی] آمد. گزارش سفر به فرانسه و بازدید از کارخانجات اورودیف را دادکه ۱۰ درصد سهام آن از ایران است و برای سوخت نیروگاه‌های اتمی، اورانیوم غنی می‌کند؛ گفت، خیلی عظیم است و به‌تازگی سودآور شده است. از مذاکرات خود با روسیه و قراردادهای جدید برای صنایع اتمی گزارشی داد. امیدوار است که روسیه همکاری مؤثری داشته باشد. از آقای خاتمی، [رئیس‌جمهور]، گلایه داشت که حمایت لازم را ندارد.

آقای حسین مرعشی، [نماینده کرمان] آمد. در مورد اختلاف در میان کارگزاران و عدم موافقت اخوی محمد، [رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران]، با ثبت حزب به خاطر چپ‌گرایی بعضی از اعضای کارگزاران گفت و برای دادن بیانیه کارگزاران در مورد اصلاح قانون انتخابات خبرگان و اینکه شرط‌اجتهاد را بردارند، مشورت کرد؛ گفتم، صلاح نیست. ظهر محسن گفت که کارگزاران از اعلان محاکمه [آقای غلامحسین کرباسچی]، شهردار [تهران]، ناراضی‌اند. سرشب برای پُرکردن دندان به بیمارستان اختر رفتم.

 *******************************

1- متن مصاحبه در همین سایت آمده است.