خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶ / کتاب «سردار سازندگی»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶ / کتاب «سردار سازندگی»

انتقادات تند اعضای جامعه روحانیت از خاتمی و تشدید اختلافات دو جناح

  • چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۷۶

 چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۷۶// ۱۲ ذیقعده ۱۴۱۸// ۱۱ مارس ۱۹۹۸

 

در گزارش‌ها، مسئله کوزوو مورد توجه است؛ یوگسلاوی انعطاف به خرج داده و حاضر به مذاکره با مسلمانان آلبانی‌تبارشده؛ فشار آمریکا و ناتو مؤثر بوده است. غربی‌ها، جانب مسلمانان را دارند و روس‌ها و کمی هم چین، طرفدار یوگسلاوی و صرب‌ها هستند.

فرماندهان اطلاعات ناجا آمدند. تیمسار [هدایت‌الله] لطفیان، [فرمانده نیروی انتظامی] گزارش داد و بیشتر از کمبودها و نیازهای نیرو گفت. من هم صحبت دلگرم‌کننده‌ای برای آن‌ها کردم و بر ضرورت پاسداری از امنیت تأکید نمودم.

دکتر [رضا] ملک‌زاده آمد. از آثار سفر به عرستان اظهارشادمانی‌کرد و توضیحاتی درباره معده، مری و رفلکس معده وکارکرد دریچه معده و مری و اسید معده داد و از من خواست که قرص ضداسید را مرتب بخورم.

آقای کریمی، قائم مقام آستان‌قدس رضوی آمد از آثار سفر به عربستان تعریف‌کرد و برای برقراری همکاری بین آستان‌قدس و مدیریت عمرانی حرمین‌شریفین کمک‌خواست.

افسر پلیس اسکورتمان برای خداحافظی سفر حج آمد. صد دلار هدیه سفر دادم که معمولاً به کارکنان دفتر و محافظان می‌دهم. عصر تا شب باقیمانده کارهای دفتر را انجام داده‌ام.

شب اعضای شورای مرکزی [جامعه] روحانیت مبارز [تهران] آمدند. بیشتر وقت به تعریف و صحبت از مسائل سفر عُمره من بود. از عکس‌العملی‌که در مورد حرف‌های حذیفی، امام جماعت مسجد مدینه ابرازکردم، خیلی تمجید می‌کنند. گفتند، در محافل علمای قم و حوزه، با تحسین مواجه شده و نگران بودند از موج تحریم اقتداء به او که در قم پیدا شده؛ گرچه کنترل شده است.

از ضعف عملکرد جامعه [روحانیت مبارز] در انتخابات میان‌دوره‌ای [مجلس] انتقاد شد و بحث به ضرورت تجدیدحیات و نشاط جامعه‌روحانیت مبارز کشید. قرار شد، مسئله تجدید ساختار مجمع و انتخابات جدید شورا و ثبت جامعه و تهیه بودجه و فعال‌شدن دفتر سیاسی و شورای اجرایی، در دستور جلسه آینده باشد؛ اصرار دارند که من در همه جلسه‌ها شرکت کنم.

از اظهارات‌آقای خاتمی، [رئیس‌جمهور] در جلسه دولت انتقاد داشتند که متعرض به شورای نگهبان و عدم همکاری جناح مقابل بوده و آقای ناطق گفت، در مجلس سروصدای زیادی دارد وگویا آقای خاتمی، نوار صحبت خود را برای آیت‌الله خامنه‌ای هم فرستاده که شایعات را خنثی‌کند، ولی حاضر نشده است، نوار را به مجلس بدهد. به نظر می‌رسد، تضاد و مشاجره بین دو جریان [جناح راست و جناح چپ]، بالا گرفته و روز بروز تشدید می‌شود.