خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶ / کتاب «سردار سازندگی»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶ / کتاب «سردار سازندگی»

نارضایتی رهبری از عبدالله نوری!

  • یکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۷۶
تعبیر معاونان وزارت اطلاعات در باره سفر هاشمی به عربستان

 یکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۷۶// ۹ ذیقعده ۱۴۱۸// ۸ مارس ۱۹۹۸

 

معاونان وزارت اطلاعات آمدند. گزارش مسائل دانشجویی را دادندکه در اجتماع مقابل دانشگاه تهران، منجر به درگیری و خشونت شده و نظرشان این بود که تحکیمی‌ها برنامه‌ریزی‌کرده بودند و برای این برخوردها آمادگی داشتند و [نیروهای انصار] حزب‌الله، بیشتر کتک خورده‌اند، ولی‌آنها مظلوم‌نمایی‌کردند و بعد هم با راهپیمایی، مسئله را به خیابان‌ها کشاندند و مأموران مهارکردند.

خبر چگونگی تعطیلی دیروز نجف‌آباد را دادند وگفتند، فرماندار در خفا به با آن‌ها موافق بوده و استاندار هم دیروز در دسترس نبود و سعید منتظری، [فرزند آیت‌الله منتظری] هم با مظلوم‌نمایی، مصاحبه مفصلی با رادیو فارسی‌زبان در آمریکا کرده است.

از آینده جامعه اظهارنگرانی‌کردند و از من انتظار داشتندکه به نحوی برای هدایت جریان‌ها اقدام‌کنم. گفتند، جریان راست، هادی و مدیر ندارد و حتی درجریان ردصلاحیت بعضی از کاندیداهای انتخابات میان‌دوره‌ای، جناح چپ استفاده کرد؛ ضمن اینکه تعارض خودشان با حذف بعضی‌ها حل شد، مظلومیت‌نمایی‌هم می‌کنند. از آثار سفر من به عربستان با اعجاب یادکردند و آن را انقلابی در روابط خارجی‌مان گفتند؛ علیرغم موذیانه برخورد کردن جناح چپ، کار آن‌ها را راحت‌کرد.

آقای [مصطفی] مؤذن‌زاده، معاون فولاد وزارت معادن آمد. گزارش وضع تولید فولاد را داد؛ با اظهار رضایت از وضع مبارکه و فولاد اصفهان، مشکلات فولاد اهواز را گفت‌که بیشتر از ۱۰۰ میلیارد تومان مقروض است و محصولاتش هم روی دستش مانده است. از واحد قائم [در ذوب آهن اصفهان]، انتقاد داشت و گفت، علیرغم ادعای آقای مهندس صادقی، تکنولوژی جدید مستقل نیست و در جواب سئوال اینکه مرکز بین‌المللی ثبت اختراعات، ثبت‌کرده و نیز برای سئوال اینکه چرا ایتالیا امتیاز تکثیرآن را از ماگرفته، جوابی نداده است. از کمبود اعتبار برای سال آینده، برای تکمیل طرح‌ها گفت.

عصر آقای محسن قرائتی، [رئیس ستاد اقامه نماز] آمد. گزارشی از وضع مساجد داد و از من خواست به قم بیشتر برسم. از آثار سفر به مکه تمجید کرد و گفت، اقدام خروج من از نمازجمعه در اعتراض به خطیب جمعه مدینه، عکس‌العمل بسیار مثبتی در حوزه و علما و طلاب دارد. آقای مروارید آمد. پیشنهاد تأسیس مرکزی جهانی، برای حل مشکل مسلمین را داشت؛ به عنوان مردمی و نه دولتی.

شب میهمان رهبری بودم. بیشتر به گزارش سفر به عربستان سعودی گذشت و در آخر درباره حوادث دانشگاه و نجف‌آباد صحبت‌کردیم؛ ایشان از دومی بیشتر ناراضی است و مقصر را [آقای عبدالله نوری]، وزیرکشور می‌دانند.