خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶ / کتاب «سردار سازندگی»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶ / کتاب «سردار سازندگی»

کرباسچی شکایت از قوه قضاییه را به هاشمی برد، این یعنی ...

  • یکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۷۶

 یکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۷۶ // ۱۷ شوال ۱۴۱۸// ۱۵ فوریه ۱۹۹۸

 

دیشب و امروز هم برف زیادی باریده است. آقای کیا طباطبایی، سفیر جدیدمان در سوییس برای خداحافظی و آشنایی با نظر من در مورد وضع جاری منطقه و اروپا و عراق و سیاست مورد نظر آمد.

آقای [سیدحسین] هاشمی، نماینده میانه، برای قدردانی از خدمات دولت سازندگی به استان آذربایجان‌شرقی و میانه و به‌خصوص‌کارخانه فولاد میانه و سد آغدالوش آمد و از ضعیف‌شدن کارهای عمرانی و سازندگی اظهارنگرانی‌کرد و گفت، نمایندگان مجلس اکثراً ناراحت‌اند، ولی به خاطر اینکه متهم به کارشکنی در کار دولت نشوند، انتقاد نمی‌کنند.

نماینده تربت‌حیدریه آمد. از اقدامات عمرانی وسیع دولت سازندگی در خراسان و به‌خصوص در تربت و به‌ویژه از انجام گازکشی و ساخت سد شهیدیعقوبی‌که تربت را نجات داده، قدردانی نمود و گفت، حق این است که تربت‌حیدریه، مرکز استان جدید در خراسان باشد و از استانداری آقای  مهرعلیزاده، اظهار نارضایتی‌کرد و گفت، اکثر نمایندگان استان مخالف‌اند.

ظهر برای ناهار به شورای عالی امنیت ملی رفتم. در دفتر آقای [حسن] روحانی، جمعی از وزرای سابق، آقایان [حسین] محلوجی، [اکبر] ترکان، [محمدرضا] نعمت‌زاده، [علی‌محمد] بشارتی، [اسماعیل] شوشتری و [سیدمحمد] غرضی، جمع بودند. انتظار دارند، هر ماه یک جلسه با من داشته باشند. درباره اوضاع کشور و رکود حاکم و مسائل عراق و آمریکا صحبت کردیم.

اول وقت، فاطی‌آمد، برای پیگیری دریافت اعتبارات کمک به دهندگان‌کلیه‌که عقب افتاده است. عصر حدود ۷۰ نفر از اعضای‌کانون نمایندگان مجلس‌های دوره اول تا چهارم آمدندکه دیگر نماینده نیستند. آقای رهبری گزارش داد و من صحبت کردم. از ابتکارشان تمجیدکردم و به لزوم حفظ نیروهای انقلاب تکیه نمودم.(1)

آقای [سیدمحمدباقر] حکیم، [رئیس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق] و برادرش آمدند. گزارشی از اوضاع عراق و سفر به کویت و پیام‌های آمریکا و انگلیس به مجلس اعلای عراق دادند. گفتند، در سفر به کویت، بیش از سفرهای‌گذشته تحویل‌شان‌گرفته‌اند. کویتی‌ها معتقدندکه آمریکا صدام را ساقط می‌کند. در آنجا نماینده‌ای از سوی آمریکا، تقاضای ملاقات با آقای حکیم نموده که ایشان نپذیرفته، ولی پیام را به دوستان ایشان مبنی بر خواست همکاری در مبارزه با حکومت صدام داده‌اندکه آقای حکیم‌گفته، به خاطر عدم ارائه طرح مشخص و بدقولی آمریکا در جنگ سابق، اعتماد ندارد.

پس از آمدن به تهران، از سوی انگلیس- از طریق جلال طالبانی و بیات، نماینده مجلس اعلا- پیغام داده‌اند و طرح مبهمی برای حذف صدام با همکاری مردمی ارائه داده‌اند. از شورای عالی امنیت ملی، گله داشتندکه آن‌ها را در جریان تصمیمات نگذاشته‌اند. به دکتر روحانی، [دبیر شورای عالی امنیت ملی]، گفتند در جریان بگذارند.

آقای [غلامحسین] کرباسچی، [شهردار تهران] آمد. از مزاحمت‌های قوه قضاییه نسبت به خودش و مدیران شهرداری شکایت کرد و از رکود و ضعف کارهای عمرانی و کم‌شدن فعالیت بخش خصوصی و خطر بیکاری اظهار نگرانی‌کرد و از من خواست‌که برای حل مشکلات مذکورکمک‌کنم.

در گزارش‌های امروز، اعتصاب بازاریان اصفهان به عنوان مخالفت با تعزیرات، قابل‌توجه و اولین مورد از این نوع اعتراض بعد از انقلاب است. شب، محسن برای مذاکره درباره مسائل مربوط به سفر به عربستان آمد. گفتم، تصمیم نهایی را اعلان نکند تا در مورد احتمال بروز جنگ در منطقه بررسی‌کنم.

****************************************

1- متن کامل سخنرانی در همین سایت آمده است.