خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶ / کتاب «سردار سازندگی»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶ / کتاب «سردار سازندگی»

جلسه مشورتی مسئولان عالی رتبه برای سفر هاشمی رفسنجانی به عربستان

  • سه شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۷۶

سه‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۷۶ // ۱۲ شوال ۱۴۱۸// ۱۰ فوریه ۱۹۹۸

 

جلسه‌ای برای بررسی وضع و شیوه اداره مرکز تحقیقات استراتژیک، با حضور آقایان دکتر [حسن] روحانی، دکتر [علی‌اکبر] ولایتی، دکتر [حسن] حبیبی، مهندس [میرحسین] موسوی و محسن رضایی داشتیم. قرار شد برای مجمع بماند. در مورد نحوه استفاده کمیسیون‌ها از آن هم بحث شد و تصمیم نهایی به جلسه بعد موکول شد.

درباره سفر من به عربستان سعودی هم بحث شد. نظر جلسه این بود که ترجیح دارد، سفر رسمی باشد که بتوانیم درباره مسائل عمده‌ای که با عربستان داریم، از قبیل نفت و جزایر و وضع عراق و افغانستان بحث کنیم. درباره وضع عراق هم با توجه به امکان تجزیه عراق یا سقوط دولت صدام و تشکیل دولت جدید، بحث نفوذ آمریکا و یا هرج‌ومرج بحث شد.

اخوی محمد، [معاون اجرایی رئیس‌جمهور] آمد. گزارش مذاکراتش با رهبری را داد که در مورد ثبت رسمی [حزب] کارگزاران سئوالی‌کرده و ایشان گفته‌اند، مخالفتی با آن ندارند، ولی گفته‌اند که بعضی از آن‌ها به ولایت‌فقیه عقیده‌ای ندارند و در مقابل انتقاد از برنامه‌های صداوسیما، گفته‌اند که نظرش را بنویسد. آیت‌الله خامنه‌ای هم در ملاقات پریشب با من، گفتند که محمد از گذشته سیاسی‌تر شده و در مذاکراتش، به ظرایف سیاسی توجه داشته است.

عصر آقای حسینی، معاون اداری و مالی معاون اجرایی رئیس‌جمهور آمد و گفت، برای پرداخت بقایای تعهداتی که من به طرح‌ها و کارهای متفرقه از قبیل مساجد و مدارس و... کرده‌ام، پیگیری و اقدام می‌کنند و میلیاردها تومان است. معمولاً کمک‌ها به‌صورت قسطی، از اعتبارات خاص ریاست‌جمهوری، پرداخت می‌شد.

آقای مرتضی مرتضی، رئیس مرکز و مدرسه رسول اکرم از تانزانیا آمد. از کمک‌هایی که در سفر به آفریقا به آن‌ها نمودم، تشکر کرد و شرحی از آثار مثبت این سفر را داد و خواست، ایران برای حضور بیشتر در آفریقا اقدام کند؛ مخصوصاً برای تعلیم و تربیت نیروهای شیعی که بتوانند در کارهای مهم نقش پیدا کنند.

متخصص ماهواره آمده بود، برای اصلاح کانال‌ها و گرفتن کانال شبکه جام جم ایران که برای خارج پخش می‌شود. مقداری وقت صرف این شد. با محسن هم برای برنامه سفر به عربستان سعودی و افراد همراه مذاکره کردیم. گفت، آقای [مهدی] کروبی، با اظهار ناراحتی از رفتار مأموران با متهمان شهرداری، از من خواسته آن‌ها را به حضور بپذیرم و اظهارات آن‌ها را بشنوم که برای این بی‌قانونی‌ها و بدرفتاری‌ها فکری بکنیم. امروز برف فراوان در تهران و بسیاری از نقاط دیگر کشور باریده است.