خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶ / کتاب «سردار سازندگی»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶ / کتاب «سردار سازندگی»

  • دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۷۶

دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۷۶ // ۲ رجب ۱۴۱۸ // ۳ نوامبر ۱۹۹۷

 

 پیش از ظهر و عصر و شب، در منزل خاطرات سال ۱۳۶۱ و مصاحبه‌های سال ۱۳۶۰ را برای آماده‌کردن برای چاپ، مطالعه می‌کردم. به دفتر کوشک رفتم. گزارش‌ها را خواندم و کارها را انجام دادم. از استخر و سونای مرطوب استفاده کردم.

محسن آمد و در مورد پذیرش مسئولیت شرکت متروی تهران مشورت کرد؛ تردید دارم. شب آقای حسین مرعشی، [نماینده کرمان] آمد. نگران سرنوشت آقای کرباسچی هستند که به دادگاه احضار شده و می‌خواستند از مذاکرات دیشب من با آیت‌الله خامنه‌ای مطلع باشند. گفتم از ایشان اجازه نگرفته‌اند و ایشان فکر می‌کنند که دستگاه قضایی، منع سابق ایشان را به معنای مخالفت با بازداشت‌گرفته و نه احضار و سئوال که از این برمی‌آید، فعلاً در حد سئوال است. برای کیفیت برخورد کارگزاران در دولت، مشورت‌کرد. فرصت‌هایی مطرح شد، منجمله ملاقات سریع با رهبری؛ گفتم که رهبری از اظهارات آقای [محمد] یزدی، [رئیس قوه قضاییه] در نماز جمعه در این خصوص هم اظهار تعجب می‌کردند و فکر می‌کنند که این برای رفع فشارها و جواب به افکار عمومی بوده است.

دیشب و امروز هم باران‌های خوبی باریده و ادامه دارد. در خبرها، مسئله سقوط ارزش سهام بورس‌های شرق و غرب که با سقوط بورس هنگ کنگ شروع شد و به جاهای دیگر سرایت کرد و بحران در مسئله نظارت شورای امنیت [سازمان ملل] در عراق که با مخالفت عراق با حضور افراد آمریکایی در کمیسیون ناظر پیش‌آمده و انفجار اولین موشک حامل ماهواره برزیل به فضا، مورد توجه است.