خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

صحبت های خیلی سیاسی هاشمی و واعظ طبسی در مشهد

• مشهد
  • چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۷۶

چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۷۶//  ۱۴ جمادی‌الاول ۱۴۱۸//  ۱۷ سپتامبر 1997

بعد از نماز و زیارت و صبحانه و استماع اخبار، ساعت شش‌و نیم به سوی قوچان حرکت کردیم. مهندس [رسول] زرگر، [معاون وزیر نیرو] و مهندس [عبدالله] کوپایی، استاندار [خراسان] همراه بودند. به محل احداث سد تبارک در شمال شرقی قوچان رفتیم. مدیرکل آب خراسان و مهندس زرگر که به تازگی معاونت آب وزارت نیرو را به عهده گرفته، توضیح دادند. سال گذشته هم برای شروع کار این سد به اینجا آمده بودم. پیشرفت کرده است. به زودی آب را برای ساخت بدنه سد منحرف می‌کنند. این بار با ماشین برای دیدن وضع منطقه و دره تبارک آمدیم. در سفر قبلی که با هلی‌کوپتر آمده بودیم، خوب ندیدیم. در مسیر مورد محبت روستاییان بودیم.

در شهر قوچان، در پمپ بنزین، برای گرفتن بنزین توقف کردیم؛ شناخته شدم. مردم اطرافمان جمع شدند؛ با اظهار محبت و بعضی‌ها با طرح خواسته‌ها. به شیروان و سپس به محل سد بارزو رفتیم‌که اخیراً اسم آن را سد شیروان گذاشته‌ایم. این سد هم بزرگتر است و هم جلوتر و آماده شروع بتون‌ریزی‌اند. اینجا هم توضیح شنیدیم.

سپس به بجنورد رفتیم؛ در روستای چشمه که در زلزله سال گذشته منهدم شده، کارهای بازسازی را دیدیم. خانه‌های خوب و محکمی برای روستاییان ساخته شده است. در چند خانه و چند چادر، با ساکنان آنان صحبت کردم. نوعاً راضی بودند و بعضی‌ها هم توقعات زیادی داشتند. در جمع مردم که به گرمی از ما استقبال کردند، به احساتشان پاسخ دادم.

سپس به میهمان‌سرای پتروشیمی رفتیم. بعد از نماز و ناهار و استراحت، قرار بود از فرودگاه بجنورد، با هواپیمای فالکن برای دیدن کارخانه پودر آلومینیوم، به جاجرم برویم ولی آقای [حبیب‌الله] میهمان‌نواز، امام جمعه بجنورد، تذکر داد به خاطر اختلاف و نزاعی که بین مردم جاجرم و گرمه برسر مرکزیت شهرستان برای شهرستان جدیدالتأسیس وجود دارد، ممکن است در اجتماعی که به مناسبت حضور ما خواهد بود، نزاع تجدید شود. اخیراً بحران آفریده‌اند، لذا از رفتن منصرف شدیم.

به‌جای آن برای دیدن سد بجنورد رفتیم. رودخانه شیرین‌دره از سرشاخه‌های اترک آماده شروع حفر تونل انحراف آب شده‌اند. کارگاه‌ها ساخته شده است. در رفت و برگشت از دو مسیر رفتیم و برگشتیم. با فالکن از بجنورد به مشهد پروازکردیم.

شب با آقای طبسی دربارة مشکلات احتمالی کشور، به خاطر عملکرد خطی دولت جدید صحبت شد. ایشان خواست که در تهران، برای علاج مشکلات احتمالی، جلسه‌ای با حضور آقای [احمد] جنتی و [محمد] امامی کاشانی، به تقاضای آنها با من داشته باشند. ایشان گفت، استاندار اصفهان را و امام جمعه موقت اصفهان را برخلاف نظر رهبری تعیین کرده‌اند. در مسیر آقایان کوپایی و زرگر هم همین‌گونه انتقادات را داشتند.

شام را تنها خوردم. حاج غلامرضا وفادار و بستگان برای دیدار آمدند. می‌خواهند کمک کنم که حکم رسمی خادم حرم برایش صادر شود. خاطرات دو روز را نوشتم و با خستگی خوابیدم.