خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

حسین کمالی: خاتمی بر امور احاطه ندارد!

  • شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۷۶
گلایه پی در پی از خاتمی و وزرایش

شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۷۶//  ۱۰ جمادی‌الاول ۱۴۱۸//  ۱۳ سپتامبر ۱۹۹۷

 

دکتر [علی‌اکبر] ولایتی، [مشاور بین‌الملل رهبر معظم انقلاب] آمد. گزارشی از برنامه کارش در سمت مشاور رهبری داد. از آقای [کمال] خرازی در وزارت امور خارجه، به خاطر عزل اکثر معاونان و مشاوران گله دارد. به‌طورکلی از برخورد حذفی وزرای جدید دولت، انتقاد شدید دارد و پیش‌بینی نزاع و کشمکش دارد. فکر می‌کند رهبری به خاطر مصالح خاصی ساکت است.

آقای [عیسی] کلانتری، [وزیر کشاورزی] آمد. گزارش کار کشاورزی را داد و از نبودن فکر قوی و برنامه درست در دولت و حاکمیت جو شعار اظهار نگرانی کرد. معتقد است امکان اجرای توصیه رهبری نیست که گفته‌اند، چند کالا را ارزان کنند و چیزی را تا آخر سال گران نکنند؛ مثلاً مجبورند قند و شکر را مثل مرغ گران کنند.

آقای [ابوالفضل] توکلی بینا آمد و برای فردی که در آفریقا دیدیم، وقت خواست. گفتم حرفش را بگیرد و بیاورد. آقای [محمد] واعظ زاده خراسانی، [رئیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی]، همراه پسرش دکتر صادق که اخیراً از کانادا برگشته، آمدند. برای گرفتن زمین از وزارت معادن- در بالای زندان اوین- برای دانشگاه فقه استمداد کردند. پیشنهاد دارند که مسیر فرضی آبراه خزر به خلیج‌فارس، از شمال خلیج‌فارس به‌جای بندرعباس باشد که آب در این مسیر نیست. خبر دادند که دکتر صادق، در کانادا ابتکاری برای موتورهای الکتریکی کرده که صرفه‌جویی زیادی در سوخت دارد.

ظهر عفت به دفتر آمد. مراسم خاک‌سپاری مادر ترزا[1]، راهبه نیکوکار آلبانی‌تبار را که در هند فوت کرده بود، از [شبکه خبری] سی ان ان دیدیم؛ جالب بود.

عصر آقای [علاءالدین] بروجردی، [معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه] آمد و گزارش وضع افغانستان را داد. با مراجعت [عبدالرشید] دوستُم از ترکیه، احتمال درگیری داخلی در جبهه شمال پیش آمده است. از آقای خرازی گله داشت؛ گفتم یک بار دیگر سیاست‌مان در افغانستان را در شورای عالی امنیت ملی بررسی کنند.

آقای [عبدالله] نظری، از علمای مازندران آمد درخواست داشت که کمک شود برای انتخاب استانداری که از خط راست و چپ نباشد. آقای [عبدالعلی علی] عسکری، مدیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه آمد و گزارش کار فروشگاه‌ها را داد. پیش‌بینی می‌کند، امسال ۶۰ ممیلیارد تومان فروش داشته باشند. گفت در صورتی می‌ماند که رییس‌جمهور جدید، مثل من از او حمایت کنند.

آقای [حسین] کمالی، وزیر کار آمد. از نپختگی وزرای جدید و عدم احاطه آقای خاتمی بر امور گفت. لوحی از سوی سازمان صنایع دستی هدیه کرد. آقای [بیژن نامدار] زنگنه، [وزیر نفت] آمد و اشکالات وزارت نفت، منجمله تمرکز زیاد، ضعف برنامه اکتشاف، سهمیه‌های ارزی و عدم تحرک کافی در دریای خزر را گفت.

 

 

[1]  - اگنس گونجا بویاجیو معروف به مادر ترزا (به انگلیسی: Mother Teresa)(زاده ۲۶ اوت ۱۹۱۰ در اسکوپیه امپراطوری عثمانی - درگذشته ۵ سپتامبر ۱۹۹۷ ) راهبه کاتولیک آلبانیایی و تأسیس کننده  ماموران امور خیریه در هند بود. وی در سال ۱۹۲۸ به هندوستان رفت و به گروه «tas» درپیوست. به‌خاطر ارادتی که به «تِرِزا اهل آویلا»، راهبه  اسپانیایی و بنیانگذار یکی از جریانهای رهبانیتد و خدمات خیرخواهانه بود، نام ترزا را برای خود برگزید. در سال ۱۹۴۸ صومعه را ترک گفت تا پرستاری بیاموزد. ترزا در سال ۱۹۸۳ در رم هنگامی که قصد دیدار با پاپ را داشت دچار یک حمله ی قلبی شد. پس از دومین حمله قلبی وی یک ضربان ساز دریافت نمود. در ۱۹۹۱ پس از جدال با بیماری ذات الریه در مکزیکو او دچار مشکلات قلبی بیشتر شد. به او پیشنهاد شد تا از مقام خود به عنوان مدیر امور خیریه کناره گیری کند اما راهبه‌های گروه‌های مذهبی در جلسه‌ای سری رای به باقی‌ماندن او در سمت خود دادند. مادر ترزا تصمیم انان را مبنی بر باقی‌ماندن در سمت خود پذیرفت. در سال ۱۹۹۶ مادر ترزا در سانحه‌ای به زمین خورد و استخوان ترقوه اش شکست.در ماه اگوست همان سال او به بیماری مالاریا دچار شد و بطن چپ قلب خود را از دست داد. او یک عمل قلب انجام داد اما واضح بود که وضع جسمانی او دارد رو به وخامت می‌گذارد. هنگامی که بیماری او شدت گرفت و مجبور به بستری شد در خواست نمود تا همانند بقیه ی مردم عادی در بیمارستانی در کالیفرنیا مورد معالجه قرار گیرد. اسقف اعظم کلکلته به کشیشان دستور داد تا بر روی مادر ترزا مراسم جن گیری انجام گیرد زیرا که تصور می‌کرد او مورد حمله  شیطان قرار گرفته‌است. مادر ترزا در ۱۳ مارس ۱۹۹۷ از مقام خود استعفا کرد و در ۵ سپتامبر همان سال زندگی را بدرود گفت. هنگام مرگ امور خیریه دارای بیش از چهار هزار راهبه و در ۱۲۳ کشور جهان مبلغ داشت. دولت هند به منظور قدردانی از زحمات مادر ترزا برای او مراسم رسمی ویژه ای به عمل آورد.