خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

مشکلات جمع بین اختیارات رییس‌جمهور و رهبری

  • شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۷۶

 

شنبه 15 شهریور 1376 // 3 جمادی‌الاول 1418 // 6 سپتامبر 1997

 

 در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام، اعضای پنج کمیسیون معین شدند و پیشنهاد مشخص‌کردن مصادیق سیاست‌های کلی را بررسی و کلیات آن را تصویب‌کردیم. آقای [ابراهیم] امینی، [نایب‌رئیس دوم مجلس خبرگان] آمد و اصرار کرد که مصاحبه برای مجله حکومت اسلامی خبرگان انجام دهم.

آقای [عباس واعظ] طبسی، [تؤلیت آستان قدس رضوی]، ظهر میهمانم بود. قرار شد سفری به مشهد بروم. گفت درد پایش شدید شده و کم‌کم دارد قانع می‌شود که عمل جراحی انجام شود. از وضع ترکیب دولت و تصفیه مدیران متعلق به جناح‌های دیگر و عدم هماهنگی آنها با نظرات رهبری، اظهارنگرانی‌کرد و از من خواست که پیگیری‌کنم تا بحران به وجود نیاید. پسرش ناصر گفت، شرکت فروشنده چادر بزرگ سرخس، [برای مراسم افتتاح خط آهن مشهد- سرخس- تجن]، قبول کرده که چادر نو به جای آن بدهد و برای گرفتن خسارت هم پیگیری دارند.

عصر آقای [محمدحسن] قدیری [ابیانه] آمد و خواست که به مجمع [تشخیص مصلحت نظام] منتقل شود؛ قبول‌کردم. نهاد ریاست‌جمهوری جوابش کرده‌اند. آقای موحدی، فرمانده سپاه حفاظت آمد. از او خواستم که از حجم محافظان و ماشین‌های همراه من‌کم کنند؛ قبول نکرد. قرار شد بررسی‌کند. ضمناً سئوالاتی دربارة مشکل جمع بین اختیارات رییس‌جمهور و رهبری مطرح کرد که ممکن است به تعارض و بحران منجر شود. من هم گفتم در مجمع تشخیص [مصلحت نظام]، مشغول بررسی بعضی از ابعاد آن هستیم.

عفت امروز به دفتر آمد. مراسم تشییع جنازه خانم دایانا، پرنسس انگلیسی را تماشا می‌کرد. اخبار مربوط به دایانا، در غرب همه چیز را تحت‌الشعاع گرفته است.