خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

نگرانی دکتر حبیبی به خاطر تذکر رهبری به وزیر ارشاد

  • سه شنبه ۴ شهریور ۱۳۷۶

سه‌شنبه 4 شهریور 1376 // 23 ربیع‌الثانی 1418 // 26 آگوست 1997

 

آقای [مهدی] کرباسیان، مدیرعامل تأمین اجتماعی آمد. از حمایت‌های من قدردانی کرد و گزارشی از رشد خدمات سازمان برای مستمری‌بگیرها و بازنشستگان داد. از تغییر سیاست وزارت بهداشت نگران است و طرح خودگردانی بیمارستان‏ها را غیرقابل برگشت می‌داند و پیشنهاد دارد که تأمین اجتماعی مستقل شود یا به رییس‏جمهور وصل شود. دفترچه بیمه من و عفت را آورد.

آقای [مصطفی] هاشمی‏طبا، [رئیس سازمان تربیت بدنی] و معاونان برای قدردانی از حمایت‌های من آمدند. نشان آقای ناظریان را نصب‏کردیم که عکس بگیرند. آقای [رضا] امراللهی، [رئیس سازمان انرژی اتمی]، تلفنی گفت آقای خاتمی پس از ملاقات با رهبری می‌گوید که رهبری هنوز مخالف ابقای ایشان‏اند. [آقای علی‏اکبر طاهایی]، استاندار گیلان آمد و گزارش کار داد.

عصر دکتر [محمدحسین] عادلی، [سفیر ایران در کانادا] آمد. کتابی از دستاوردهای اقتصاد سال‌های اول سازندگی تهیه کرده است. گفت انتخابات ایران، تأثیر زیادی در اصلاح نظر غربی‌ها نسبت به ایران داشته که قبول کنند در ایران دموکراسی واقعی حاکم است و از اینکه من به آسانی انتقال قدرت را پذیرفته‌ام، برایشان بسیار جالب است. پیشنهاد داد که از این فضای خوب، برای اصلاح روابط استفاده شود.

جمعی از یاران حزب جمهوری اسلامی که می‌خواهند حزب جدیدی به نام حزب تمدن اسلامی تأسیس کنند، برای مشورت و کمک آمدند؛ مشورت را پذیرفتم. دکتر حبیبی، دکتر مکنون و تقدیسیان آمدند. نشان آن دو نفر را دادم و با دکتر حبیبی دربارة کارهای دولت و دبیرخانه مجمع صحبت کردیم. از وضعی که برای وزیرکشور پیش آمده و تذکری که رهبری به آقای مهاجرانی داده‌اند، نگران است و به اظهارات بعضی از وزرای جدید مثل آقایان [مصطفی] معین، [وزیر فرهنگ و آموزش عالی]، [علی] عبدالعلی‌زاده، [وزیر مسکن و شهرسازی]، [محمد] فرهادی، [وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی] و [حسین] مظفر، [وزیر آموزش و پرورش] انتقاد دارد. گفت، بنا ندارد تا آخر بماند.

فاطی از کانادا تلفنی خبر داد که به دکتر رفته و برای ضعف بدن، کلیه و حنجره‌اش مشغول معالجه است.

تصاویر ضمیمه