خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

*نگرانی بعضی ها که دکتر علی‌اکبر ولایتی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام شود. ** سخنان عجیب عبدالله نوری در منزل هاشمی!!

  • جمعه ۳۱ مرداد ۱۳۷۶
هاشمی می خواست به منزل خاتمی برود که خاتمی زودتر آمد.

 جمعه ۳۱ مرداد ۱۳۷۶ // ۱۹ ربیع‌الثانی  ۱۴۱۸ //  ۲۲ آگوست ۱۹۹۷

 

در خانه بودم. وقت بیشتر به مطالعه گذشت: کلید قرآن و استراتژی جهانی آمریکا. در گزارش‌ها بحث روی تصویب کابینه آقای خاتمی در مجلس مورد توجه است و دور از انتظار بوده است.

پیش از ظهر، آقای [عبدالله] نوری، وزیر کشور آمد. درخواست دارد که محسن، معاونت سیاسی او را بپذیرد؛ چون خود محسن موافق نیست، نپذیرفتم. معتقد است که جناح راست هم تلاشش را برای انداختن سه نفر از کابینه خودش، [عطاءالله] مهاجرانی و [علی] عبدالعلی‌زاده -کرده و نتوانسته است و در مرحله بعد [حسین] مظفر، [اسحاق] جهانگیری و [عیسی] کلانتری و گفت لیست چهار نفره منفی را در مجلس بین خودشان منتشرکرده بودند، ولی در نهایت با اشاره دفتر رهبری، مظفر را از لیست برداشته‌اند و گفت، ترتیبی دادند که مخالفان در پایان صحبت کنند و اگر نوبت بعضی از آنها زودتر می‌رسیده، به عنوان موافق صحبت می‌کردند که وقت مخالفت بماند.

گفت، قاطعانه با ادامه کار آقایان هدایت [لطفیان، فرمانده نیروی انتظامی] و [محمدرضا] نقدی، [فرمانده حفاظت و اطلاعات] در نیروی انتظامی مخالفت می‌کند. از من خواست که وارد مجلس بشوم. پیشنهاد داشت، همراه من در برنامه کوه‌پیمایی باشد. مدعی است که موافقت [رهبری] با حضور او و مهاجرانی در کابینه، بر این اساس بوده که فکر می‌کرده‌اند در مجلس رأی نخواهند آورد و معتقد است که اکنون جناح راست به این نتیجه رسیده که اگر برای ماندن من، اقدام به تغییر قانون اساسی می‌کرد، بهتر بود و به صحت پیشنهاد ایشان و آقای [حسن] روحانی و آقای [حسین] مرعشی در این خصوص پی برده‌اند. گفت، آقای خاتمی مایل است امروز به اینجا بیاید.

عصر آقای خاتمی، رئیس‌جمهور آمد. بعد از خبر آقای [عبدالله] نوری، پیشنهادکردم به دیدن ایشان بروم، چون تازه به منزل جدید در همسایگی ما [در جماران] آمده است. ایشان ترجیح داد که او بیاید. جریان بحث‌های مجلس را تعریف کرد. از تصویب کابینه کامل خوشحال است. صحبت‌هایش با آیت‌الله خامنه‌ای را در مورد وزارت اطلاعات گفت و تلاش دفتر رهبری برای حضور آقای [علی] یونسی یا [علی] رازینی و گفت، با ادامه کار آقای [رضا] امراللهی، [رئیس سازمان انرژی اتمی] هم موافقت نشده است و برای جایگزینی مشکل پیدا کرده و قرار شده، دکتر [حسن] روحانی را در دبیری شورای عالی امنیت ملی ابقا کند. بعضی نگران‌اند از اینکه دکتر [علی‌اکبر] ولایتی، دبیر مجمع [تشخیص مصلحت نظام] بشود. بر پیگیری کار طرح ساخت آب سنگین تأکیدکردم. گفت، رهبری پیشنهاد او را مبنی بر تأسیس نهاد مشاورت، با ترکیب همه وزرای بعد از انقلاب را به دلیل وجود افرادی غیرقابل اعتماد در بین آنها نپذیرفته‌اند.

امروز همشیره‌ها - فاطمه و صدیقه- اینجا بودند و هر دو مریض؛ طاهره هم مریض است.