خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

شروطی که رهبری برای وزارت ارشاد مهاجرانی گذاشت.

  • یکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۷۶

 

یکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۷۶ // ۷ ربیع‌الثانی  ۱۴۱۸ //  ۱۰ آگوست ۱۹۹۷

 

در منزل مقداری برای کلید قرآن کار کردم. تا ساعت ده و نیم گزارش‌ها را دیدم. جدی‌تر شدن روسیه روی تعیین وضع حقوقی دریای خزر قابل توجه است. فاطی و سارا و علی آمدند برای سفر به کانادا برای معالجه، خداحافظی‌کردند.

آقای [عطاءالله] مهاجرانی آمد. مذاکراتش را با رهبری در مورد وزارت فرهنگ و ارشاد گفت که خواسته‌اند تهاجم فرهنگی را جدی بگیرد و نوعی سانسور را بپذیرد و همکارانش را از نیروهای انقلابی انتخاب کند.

آقای [حسین] محلوجی و معاونان آمدند. گزارشی از وضع موجود و معادن فولاد و سرب و روی و مس و آلومینیوم دادند. آقای [علی] شمس اردکانی، گزارش سفر به فلیپین، میندانائو و غنای ذخایر اقتصادی میندانائو و توافق‌ها را داد؛ اگر امنیت باشد، زمینه سرمایه‌گذاری و کمک فراوان است؛ به خاطر آب و زمین مناسب کشاورزی و ذخایر نفت و گاز و معادن طلا.

آقای [بهروز] بوشهری، [رئیس منطقه آزاد قشم]، وضع قشم را توضیح داد و مقاومت ناجا را برای ماندن در فرودگاه که فعلاً به عهده سپاه است. هدایایی و لوح سپاس جالبی را به حمایت‌های من از کارشان، آورده بودند. قرار بود در زمان ریاست‌جمهوری بیاورند، فرصت نشد. من هم از آنها تشکر کردم.

آقای [عباسعلی] وکیلی، مسئول ستاد [رسیدگی به امور] آزادگان آمد. مطلب تازه‌ای نداشت و توضیحات تکراری درباره موفقیت‌هایش داد و خواستار همکاری در مجمع شد.

عصر دکتر ولایتی آمد. توضیحاتی از وضع بیمارستانش داد و صحبت مفصلی درباره سرنوشت کار دولت جدید داشتیم؛ خیلی خوشبین نیست. آمادگی همکاری در اجرای اجلاس سران سازمان کنفرانس اسلامی را هم ندارد.

فائزه برای مراجعاتش آمد. مهندس غرضی آمد و گفت بنا دارد برای ادامه تحصیل به دانشگاه برود و نیز احتمال نامزد نمایندگی مجلس شدنش از اصفهان- در فرض رفتن آقای [مصطفی] معین از مجلس- مطرح شد. سلمانی برای اصلاح آمد.

سر شب میهمان رهبری بودم. درباره تمدید وقت برای بررسی اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر و دبیر مجمع به جای دکتر [حسن] حبیبی صحبت شد و نیز درباره احتمال تبریک رئیس‌جمهور آمریکا به آقای خاتمی- بنا به گفته آقای خرازی- که ایشان موافق جواب نیست و نیز مسأله مدیران بازداشتی شهرداری تهران و راه‌حل که به نتیجه کاری نرسید.