خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

دروغ بعضی ها برای ماندن در قدرت!!!

  • دوشنبه ۲۳ تیر ۱۳۷۶

 دوشنبه ۲۳ تیر ۱۳۷۶ // ۸ ربیع‌الاول ۱۴۱۸// ۱۴ جولای ۱۹۹۷

 

اعضای سمینار آفریقا آمدند. آقای [عباس] ملکی، [معاون وزیر امور خارجه] گزارش داد و من هم در علل عقب‌ماندگی آفریقا و نقش مخرب استعمار و اختلافات قبیله‌ای و ضعف نیروی انسانی صحبت کردم و برای انتقال تجارب ایران به آفریقا اظهارآمادگی نمودم. آقای ملکی آمد. اظهار ناراحتی‌کرد از حملاتی که روزنامه سلام این روزها به وزارت امور خارجه دارد؛ گفتم دفاع کنند.

آقای [علیرضا] الهی [قمی]، داماد آیت‌الله مرحوم اراکی آمد، برای تشکر از توجهات من به بندر دیلم و اینکه در آنجا نام ایشان را برده‌ام و از یکی از فرزندان مرحوم اراکی که امور را قبضه کرده و به دیگر اعضای بیت اهمیتی نمی‌دهد، انتقاد داشت. درباره اموالی که به نام آقای اراکی است و می‌دانند که مال شخصی نیست و مربوط به عموم است، مشورت کرد.

هیئت لبنانی آمدند. درباره همکاری‌های دو کشور صحبت شد. از حمایت‌های ایران از لبنان در مقابل تجاوز اسراییل تشکر نمودند. شورای گسترش زبان فارسی جلسه داشت گزارش دادند و کمک بیشتر خواستند. عصر شورای عالی اقتصاد، جلسه با چند مصوبه داشت.

امشب میهمان رهبری بودم. امروز از سفر مشهد آمده‌اند. از استراحت و هوای خوب مشهد راضی‌اند. درباره مراجعت سفرای اروپایی صحبت شد. طرح دعوت از سفرا برای شرکت در مراسم تحلیف را قبول دارند، ولی می‌گویند که دعوت از سفیر آلمان را پس از آمدن بقیه داده شود و تبلیغات مناسب پس از شروع مراجعت آن‌ها شود؛ بعید است آن‌ها بپذیرند.

در مورد ابقای آقای ولایتی [در کابینه دولت جدید]، گفتند که چنین چیزی نگفته‌اند و آقای ولایتی شاید مطالب ایشان را خوب توجیه نشده است. در مورد اعضای کابینه هم گفتند هنوز آقای خاتمی، [رئیس‌جمهور منتخب]، اسمی را قطعی مطرح نکرده است. در مورد انتخابات مجلس خبرگان با پیشنهاد تأخیر موافقت ندارند.