خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

پادشاه و ولیعهد عربستان در دو نامه جداگانه به هاشمی چه نوشته بودند؟!

  • عربستان
  • سه شنبه ۱۰ تیر ۱۳۷۶

 سه‌شنبه ۱۰ تیر ۱۳۷۶ // ۲۵ صفر ۱۴۱۸// ۱ جولای ۱۹۹۷

 

مدیران ارشد وزارت نیرو آمدند. آقای زنگنه، [وزیر نیرو]، گزارش پیشرفت‌های دو بخش سدسازی و توسعه صنایع برق و فاضلاب را داد که خیلی چشمگیر و افتخارآمیز است. من هم در همین جهت صحبت کردم. لوح سپاس، همراه با گزارش پیشرفت‌های ۸ سال سازندگی را به من هدیه کردند.

اخوی محمد، [معاون اجرایی رئیس‌جمهور] آمد. از کمبود اعتبارات نهاد [ریاست‌جمهوری]، برای جواب تقاضاهای موجود گفت و درباره کابینه مشورت کرد. آقای [محمدعلی] کی نژاد، برای دستور شورای عالی انقلاب فرهنگی آمد و درخواست‌ترمیم حقوق نمود. دکتر ولایتی آمد. گزارش سفر به روسیه را تکمیل کرد و گفت رهبری به او گفته‌اند که در کابینه خواهد ماند.

آقای [عبدالعزیز] الخویطر، وزیر مشاور دولت عربستان آمد. دو نامه از آقای ملک فهد، [پادشاه] و امیر عبدالله، [ولیعهد عربستان سعودی] آورد. آقای فهد ضمن تشکر از دعوت ایشان به کنفرانس سران اسلامی و تأکید بر اهمیت همکاری‌های مسلمین در این مقطع، نوشته بود که ولیعهد شرکت می‌کند. امیر عبدالله هم با یادآوری کسالت ملک فهد، نوشته بود که خودش شرکت می‌کند. در مذاکرات بر اهمیت همکاری ایران و عربستان با توجه مصوبات کنگره آمریکا در مورد بیت‌المقدس و اهانت صهیونیست‌ها به حضرت پیغمبر (ص) و جنگ‌طلبی [بنیامین] نتانیاهو، [نخست‌وزیر اسراییل] تأکید کردیم.

عصر شورای عالی اداری جلسه داشت. بحث وظایف و اختیارات استانداران را داشتیم که به خواست وزارت کشور ناتمام ماند. ساعت شش و نیم، برای شرکت در همایش صنعتگران که به‌منظور سپاس از خدمات من به صنعت تشکیل شده بود، به ورزشگاه آزادی رفتیم؛ خیلی باشکوه بود. در مسیر، سران هشت بخش صنعتی، جداگانه استقبال کردند. سپس از نمایشگاه تندیس‌ها و لوح‌های سپاس که واحدهای صنعتی به نام من ساخته و تهیه کرده بودند، بازدید کردم. خیلی هنرمندانه و زیبا تهیه شده و خیلی زیاد است.

سپس در سالن ۱۲ هزار نفری به اجلاس رفتم. استقبال پُرشوری کردند. آقای خلیلی، پیشکسوت صنعت، به نمایندگی از صنعتگران و آقای نعمت زاده وزیر [صنایع]، صحبت کردند و گزارش دادند. سپس از وضع تیره قبل از انقلاب و وضع عالی بعد از سازندگی نمایش خوبی دادند. پس‌ازآن، سمفونی جالبی در همین مضمون‌ها اجرا شد، به‌اضافه سرود جالبی. آقای ناطق نوری، [رئیس مجلس] و سپس من صحبت کردم؛ در مورد پیشرفت صنایع و آینده تهران. عفت و فاطی و مهدی و محسن هم بودند. به خانه آمدم.

در مسیر رفت، آقای ترکان، [وزیر راه و ترابری] و در مسیر خانه، آقای غرضی، [وزیر پُست و تلگراف و تلفن] به ماشین آمدند. آقای ترکان، برای اجرای بزرگراه‌ها کمک گرفت و آقای غرضی، اجازه گرفت که برای وارد شدن گوشی تلفن‌های سیار توسط خود مشترکین و ارزان کردن تلفن سیار موافقت شود. شب عفت اطلاع داد که فاطی پس از مراسم، دچار درد شدید پهلو شده است و به بیمارستان بردند. در گزارش‌ها مسئله هنگ‌کنگ همچنان موردتوجه است.