خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

تقدیر دانشگاه آزاد از مردی که به وجودش آورد.

  • دوشنبه ۹ تیر ۱۳۷۶

دوشنبه ۹ تیر ۱۳۷۶ // ۲۴ صفر ۱۴۱۸// ۳۰ ژوئن ۱۹۹۷

 

 از منزل به واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی رفتیم. چند واحد جدید و آزمایشگاه جدید را افتتاح کردیم و از آزمایشگاه کاشت یون و گداخت و فیزیک پلاسما بازدید کردیم. در مراسم، گزارش دکتر [عبدالله] جاسبی، [رئیس دانشگاه آزاد اسلامی] را شنیدیم. لوح سپاس و قالیچه مزین به اظهارات امام، در مورد پیشنهاد اقدام من برای تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی دادند. من هم صحبت دلگرم‌کننده‌ای در مورد اهمیت دانشگاه آزاد اسلامی نمودم. این واحد علوم و تحقیقات بسیار مهم است؛ گفتند در صورت تکمیل، بزرگ‌ترین واحد در خاورمیانه با حدود ۲۵۰ هزار مترمربع ساختمان است.

به دفترم رفتم. ستاد مبارزه با مواد مخدر جلسه داشت؛ با بررسی عملکرد گذشته و برنامه آینده و چند مصوبه در کمک به کامپیوتری کردن دادگاه انقلاب و تقویت ناجا. عصر شورای عالی اقتصاد، جلسه با چند مصوبه داشت. تا ساعت ۹ کارهای دفتر را تکمیل کردم و به خانه آمدم.

امروز [شبکه خبری] سی. ان. ان، مراسم انتقال هنگ‌کنگ از انگلیس به چین را مستقیم پخش می‌کرد؛ بسیار باشکوه و نشاط‌آور بود، به خاطر طرد استعمار و لابد برای چین هم نقطه عطفی است؛ چون ازلحاظ اقتصادی، منطقه بسیار پیشرفته و قدرتمندی را تحویل می‌گیرد. البته این هم مهم است که چگونه یک منطقه ۶ میلیونی با رژیم غربی، از چین یک‌میلیاردی، تقریباً به‌اندازه چین ثروتمند شده؛ به‌خصوص اینکه چین در اولین اقدام، مجلس قانون‌گذاری را منحل کرده و مجلس مشورتی انتصابی تأسیس کرده و به‌سرعت حرکت سریع مخالفت با این اقدام در هنگ‌کنگ شروع‌شده و رئیس مجلس سابق، رهبری مبارزه را به عهده گرفته است.