خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

چرا همه از دفتر رهبری گله و نسبت به اوضاع کشور نگرانی دارند؟!

  • مازندران,صدا و سیما
  • چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۷۶

 چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۷۶ // ۲۶ جمادی‌الثانی ۱۴۱۸ // ۲۹ اکتبر ۱۹۹۷

 در گزارش‌ها، اقدامات جدید آمریکا برای فشار بر ایران مورد توجه است. آقای [عزت‌الله] اکبری، نماینده قائم‌شهر آمد؛ قبلاً کارمند دفترم بوده. از سپاه شکایت داشت که زمین اختصاص یافته برای شهرک صنعتی شهر را تصرف‌کرده است. از رشد بیکاری در ماه‌های اخیر در مازندران گفت و از رکود بیشتر اقتصادی، با توجه تبلیغات ثروت‌های بادآورده و نیز سیاست‌های انقباضی دولت، اظهارنگرانی‌کرد.

آقای [حسین] رحیم‌زاده، دبیر جلسات [هیئت] دولت آمد. پیش‌نویس کتابی را آورد که به جمع‌بندی جلسات دولت من پرداخته و تجربه‌های مهم این دوره را تنظیم‌کرده است. خواست‌که در چند مورد با من مصاحبه شود؛ پذیرفتم. گفت، دولت جدید فاقدکاردانی و قدرت تصمیم‌گیری برای تحول است و بحث‌ها معمولاً موکول به کارشناسی می‌شود و برای اجرای شعارها و وعده‌های انتخاباتی، راهکار اجرایی ندارند.

آقای دکتر [صادق] واعظ‌زاده آمد. گزارشی از بازدید طرح در دست مطالعه آبراه خزر - خلیج فارس را داد و گفت، با توجه به مصرف انرژی زیاد، ممکن است اقتصادی نباشد و پیشنهاد تأسیس ترخیص مرجعی برای جذب تکنولوژی‌های مؤثر داد. گفتم، به مرکزی که در نهاد [ریاست‌جمهوری] تأسیس شده، مراجعه کند و یا در مرکز تحقیقات استراتژیک، همکاری نماید. از خدمات مهم دوران سازندگی که باعث افتخار ایران شده، قدردانی‌کرد و گفت، در سال‌های اخیر، ایرانی‌ها درکانادا از این جهت سرفراز بودند و از شبکه نیرومند و خطرناک صهیونیست‌ها، در قلع و قمع مخالفان توضیحاتی داد.

[آقای شاپور مرحبا]، نماینده و فرماندار آستارا آمدند. از کارهای مهم دولت سازندگی در توسعه شهرستان قدردانی‌کردند و به خصوص ساخت بندر مهم و عمران روستاها که باعث سرفرازی مرزنشینان در مقابل دولت آذربایجان است و خواستار ایجاد منطقه ویژه اقتصادی و فشار بر [جمهوری] آذربایجان برای ادامه راه‌آهن تا آستارای ایران شدند.

عصر آقای [محسن] رفیق‌دوست، [رئیس بنیاد مستضعفان و جانبازان] آمد. گزارش ادامه ساخت آزاد راه تهران ـ شمال را داد و از دفتر رهبری شکایت نمود. از رکود اقتصاد کشور ابراز نگرانی‌کرد و از من خواست، برای سر و سامان دادن نیروهای همسو اقدام کنم.

[آقایان عباس میرحسینی و عباسعلی نورا]، نمایندگان زابل و زاهدان آمدند. از توجه زیاد [آقای سیدمحمود حسینی]، استاندار جدید [سیستان و بلوچستان] به اهل‌سنت‌که باعث تضعیف شیعه شود، اظهارنگرانی‌کردند و از من خواستندکه سفری به منطقه‌کنم. گفتم باید اعتماد اهل‌سنت هم جلب شود.

آقای [عباس] آخوندی، قائم مقام صداوسیما آمد. از نابسامانی اوضاع سیاسی و اقتصادی و مدیریت‌کشور و شکسته‌شدن حرمت رهبری و بروز تردید در کارا بودن نظام، اظهار نگرانی شدیدکرد و گفت، دولت هم به جای دفاع و اظهار راه‌حل برای مشکلات‌کشور، بیشتر دنبال کالبدشکافی مشکلات و تبلیغات است و نه راه‌حل. از من خواست‌که با رهبری در این خصوص بحث جدی نمایم. معتقد است، سایر سران قوا، رؤسای مجلس و قضاییه هم اظهارعجز می‌کنند و صداوسیما در حال‌حاضر انفعالی عمل می‌کند و خودش سیاستی ندارد و خنثی است.