خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

تحشیه هاشمی بر خاطرات خویش

  • پنجشنبه ۱ آبان ۱۳۷۶

پنج‌شنبه ۱ آبان ۱۳۷۶ // ۲۰ جمادی‌الثانی ۱۴۱۸ // ۲۳ اکتبر ۱۹۹۷

 

سر صبحانه آقایان [محمد] جعفری [گیلانی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی قم] و [طاها] هاشمی، نماینده قم و [سیدهاشم بنی‌هاشمی]، استاندار، از شرایط اقتصادی و سیاسی کشور به خاطر مدیریت دولت و نیز تغییرات زیاد در سطح مدیران و نیز انتقادات صریح از ولایت‌فقیه و به‌خصوص نامه آقای [احمد] آذری قمی در مورد رهبری و اظهارات تند اخیرش در درس دینی، اظهارات آقای [حسین] وحید خراسانی و یکی از افراد اتحادیه [دفتر تحکیم وحدت] دانشجویان اظهار نگرانی کردند و از من خواستند که حمایت بیشتری از رهبری بنمایم و نیز برای توجیه طلبه‌ها، به قم بیشتر بیایم.

از نمایشگاه کارهای اقتصادی و برنامه دفتر تبلیغات اسلامی برای تأسیس دهکده محققین بازدید کردم. ده طرح صنعتی و کارخانه به ارزش حدود هفتاد میلیارد تومان دارند. لوح تقدیری با عبارات بسیار قوی برای من تهیه‌کرده بودند که خواندند.

سپس از مزرعه بازدید کردیم. چندین قنات و چشمه و استخر و زمین‌های زیاد، در یک دره طولانی و هوای بسیار خوب دارد. با چند نفر از روستاییان کاشانی که با الاغ به زیارت شاهزاده اسماعیل می‌رفتند، احوال‌پرسی کردم.

به روستای فُردو رفتیم. مردم تعدادی گوسفند در کوچه‌ها قربانی کردند. اسفند دود کردند و تعداد زیادی تخم مرغ جلوی ماشین شکستند؛ این رسم را جای دیگر ندیده‌ام. در حسینیه در جمع مردم، آقای ابراهیمی و امام جمعه، آقای مردانه، تعریف و تشکرکردند. من هم صحبت کوتاهی کردم و از ایثار مردم در جنگ، قدردانی نمودم. تعداد ۱۰۴ شهید داده‌اند؛ با اینکه بیش از ۵۰۰ خانوار هستند. عکس شهدا را بر دیوارهای حسینیه نصب کرده بودند.

در کهک به مدرسه دبیرستان فاطمیه رفتیم. برای جمع مردم صحبت کردم و افتتاح کردیم و به بزرگراه قم ـ کاشان رفتیم. مجری طرح توضیحات داد. ۱۱۰ کیلومتر با ۱۱۰  میلیارد ریال هزینه که تا آخر سال به بهره‌برداری می‌رسد. من هم صحبت کوتاهی کردم.

به مزرعه پسته مرقد امام در منطقه کوشک نصرت رفتیم. حسن‌آقا [خمینی] و آقای [محمدعلی] انصاری و مهندس بارانی توضیح دادند. حدود هشت هزار هکتار زمین گرفته‌اند، با ۱۲ حلقه چاه که تاکنون ۶۰۰ هکتار درخت [غرس] کرده‌اند. تا ساحل دریاچه حوض‌سلطان رفتیم. به باتلاق برخوردیم و برگشتیم. ناهار را همان‌جا خوردیم؛ کار مهم و وسیعی است.

از آنجا به سوی مأمونیه زرند  رفتیم. در مسیر، در روستای کوچک دربند در تنگه بین قم و ساوه، با اصرار خانواده‌ای کشاورز، آنجا به منزلشان رفتیم. روستای کوچکی است با سه خانواده که برادرند؛ با تعدادی درخت انار و دام. گفتند، در عهد ناصرالدین‌شاه [قاجار]، پدرانشان به اینجا تبعید شده‌اند.

به مزرعه پسته مهندس بارانی رفتیم. دو حلقه چاه با ۲۰۰ هکتار زمین خریده و پسته‌کاری کرده و امسال اولین محصول را برداشته است. پیشرفت خوبی را دارد. مزرعه مرقد امام را هم مدیریت می‌کند؛ قرار است ۲۵ درصد مجموع مزرعه را بردارد. از طریق اتوبان تهران ـ ساوه برگشتیم. اتوبان را بسته‌اند؛ برای تکمیل نواقص چند ماه پیش افتتاح شده توسط من. کار بدی کرده‌اندکه بسته‌اند. در مسیر آقای [محمدعلی] انصاری، [سرپرست حرم امام خمینی]، توضیحات زیادی دربارة کارهای مرقد داد و از وضع اقتصادی کشور اظهارنگرانی‌کرد.

***

از سفر دو روزه قم، نکات قابل توجهی داشتم که به خاطر خستگی دیشب و نیز تمام شدن جای نوشتن در صفحه، ثبت نشده است، من جمله:

۱- در جلسه کنگره حاج آقا مصطفی [خمینی]، اعلان شدکه آقای [سید عبدالکریم] موسوی اردبیلی، به عنوان عضو هیأت‌رئیسه هستند، ولی چون نیامده بودند، از آقای [علی] مشکینی‌که کنار من نشسته بودند، به جای ایشان دعوت شدکه باعث تعجب حضار و ناراحتی خود ایشان شد، ولی با نجابت پذیرفتند و رفتند، نشستند.

۲- بعضی از آقایان، شعارهای تحقق‌نیافته آقای [سیدمحمد] خاتمی را با تعبیرات جامعه مدنی و قشر اندیشمند و قانون‌گرایی و... به تمسخر می‌گرفتند.

۳- پیشنهاد مُصرانه‌ای داشتند که در خطبه‌های جمعه، بحث دفاع از ولایت‌فقیه را شروع کنم.

۴- از قوه قضاییه، به خاطر برخوردهای نسنجیده با شهرداری تهران و از بعضی از مطبوعات به خاطر ناامن‌کردن وضع اقتصاد کشور و از آقای ناطق [نوری]، به خاطر تبلیغات نارسا و مضر دوران انتخابات انتقاد می‌کردند.

۵- خطبه جمعه آخر من، قبل از انتخابات را به نفع جناح آقای خاتمی و به ضرر آقای ناطق [نوری] ارزیابی می‌کردند و از تغییر موضع رهبری بعد از خطبه می‌گفتند.

۶- در سفر به منطقه کوشک و مزرعه پسته مرقد [امام خمینی] که به نام «دشت احمد» نامگذاری شده، توضیح دادندکه چگونه احمدآقا در آن نقطه، برای خودسازی ۴۰ روز ریاضت کشیده و اینکه این منطقه به عنوان مرقد امام، قبل از فوت امام انتخاب شده بوده است که بعد از فوت امام، منصرف شدند. گفتند، تاکنون ۲۰۰ میلیون تومان هزینه شده است. آقایان مجید انصاری، سراج [الدین موسوی] و محمد هاشمی هم بودند. آقای مجید انصاری، به عنوان رئیس مجمع حزب‌الله مجلس، وقت خواست که برای بعضی از مسائل روز مشورت کند.