خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

  • چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۷۶

 چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۷۶ // ۱۲ جمادی‌الثانی ۱۴۱۸// ۱۵ اکتبر ۱۹۹۷

 

بعد از نماز صبح به کوه رفتم. از روستای سوهانک به قله دارآباد رفتیم. سپس به محل جنگل‌کاری جهاد [سازندگی] آمدیم. مسیر برگشت شیب تند داشت؛ زانوهایم خیلی خسته شد. سپس با ماشین از طریق دره جنبی، به خانه آمدیم. مقداری در خط‌الرأس البرز بین دره فشم و دارآباد، کوه‌پیمایی‌کردم.

به دفتر رفتیم. [آقای محمدرضا عارف]، وزیر پُست و تلگراف و تلفن آمد. گزارش برنامه‌های خود را داد و گفت، بیشتر در جهت تعمیق ساخت داخل و تحقیقات کار خواهند کرد. وزیر نیرو، آقای [حبیب‌الله] بی‌طرف و معاونش آقای مهندس [رسول] زرگر آمدند. گزارش آب و فاضلاب و برق را دادند و از من برای اعتبار بیشتر برای آب و سدها کمک خواستند.

آقای سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان آمد و از موفقیت‌های حزب‌الله در لبنان و آبروی بیشتر بعد از شهادت فرزندش و استیصال اسرائیل در جنوب لبنان تعریف‌کرد و گفت، می‌خواهند از این به بعد، داوطلب‌های غیرشیعه و غیرمسلمان را هم برای جهاد بپذیرند. گفت‌که بعید است، اسراییل جنوب لبنان را تخلیه کند.

عصر آقای ناصر نوری آمد و از سوءعملکرد [سازمان] بازرسی‌کل‌کشور در ارتباط با مسئله ثروت‌های بادآورده و خط‌گرفتن آن‌ها از عناصر غیرمسئول گفت. آقای [علیرضا] معیری، [مشاور رئیس‌جمهور] آمد. راجع به برنامه‌های مشاورتی رئیس‌جمهور گفت که خودش مشاور هماهنگی مشاورین است. از عدم قدرت تصمیم‌گیری آقای [سیدمحمد] خاتمی، [رئیس‌جمهور] و نفوذ افراد غیروارد در دفتر و تصمیم‌گیری‌های ایشان ابراز نگرانی کرد. آقای [علی] آقامحمدی آمد. برای تجدید اعتماد مردم برای سرمایه‌گذاری که اکنون سلب شده است، پیشنهادهایی داشت.

شب [جامعه] روحانیت مبارز [تهران]، در دفترم جلسه داشت. بحث درباره فعال‌کردن روحانیت مبارز، بعد از ناکامی در انتخابات اخیر بود. آقای [محمدرضا] فاکر، [نماینده مشهد]، شکایت کرد از اینکه [جامعه] روحانیت، بعضی از نامزدهای انتخابات مجلس را تأییدکرده که صلاحیت ندارند و از خانم [مرضیه] وحیددستجردی و خانم [عاتقه] صدیقی، [همسر شهید رجایی]، دو نماینده [جامعه] روحانیت از تهران، شکایت داشت که در پیشنهادهایشان در مجلس، مراعات احکام شرعی را نمی‌کنند.

آقای [علی] غیوری، از رکود اقتصادی کشور و ضررهای سروصدای مسئله ثروت‌های بادآورده و نیز ستم نسبت به آقای [داود] تاجران، [شهردار منطقه ۲۰]، اظهارنگرانی‌کرد. آقای [عبدالحسین] مُعزی گفت، تاکنون در دولت جدید، ۵۵۰ نفر از مدیران وابسته به طیف راست، اکثراً به اتهام حمایت از آقای ناطق [نوری] در انتخابات [ریاست‌جمهوری] اخراج شده‌اند و احتمال دارد به ۲ هزار نفر برسد و این باعث می‌شود که در انتخابات آینده، کسی همکاری نکند. آقای [رضا] مُطلبی گفت، چرا شهردار تهران را تعقیب نمی‌کنند و آقای [محی‌الدین] انواری، [رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد]، خواست که برای کمک به مساجد در بودجه سال آینده کمک کنم.