خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

کروبی در دیدار طولانی با هاشمی چه ها که نگفت!!

• چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۷۶

چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۷۶ // ۵ جمادی‌الثانی ۱۴۱۸// ۸ اکتبر ۱۹۹۷

بعد از نماز صبح به کوه رفتیم. تا منطقه جنگل‌کاری جهاد [سازندگی]، با ماشین رفتم، سپس در ارتفاع با شیب تند، یک ساعت و نیم، پیاده راه رفتیم. به چشمه‌ای به نام «چشمه پورت» رسیدیم که متعلق به بخش خصوصی است و آبش را به مزرعه‌ای، لوله‌کشی کرده. پاسداران، کنار چشمه صبحانه آماده کرده بودند. ضمن صرف صبحانه، از وضع منزلشان، توضیح دادند؛ تقریباً همه‌شان - به جز سه چهار نفر جدید- منزل تهیه کرده‌اند. زمین ارزان در جای خوب و شرکت مترو با روش مشارکت و هزینه کم، برایشان ساخته است.

اغلب ارتفاعات آن منطقه را ارتش با سیم خاردار اختیار کرده است. پس از صبحانه، مسیر را تا خط الرأس البرز ادامه دادیم که از آن طرف مشرف بر درة فَشَم است. به منطقه‌ای رسیدیم که ارتش مشغول ساخت بناهای نظامی است؛ «جنگال». مهندس مجری طرح توضیحات داد. کار زیادی شده تا جاده را به آن ارتفاع رسانده‌اند و مصالح ساختمانی می‌برند. از آنجا با ماشین‌ها مراجعت‌کردیم و از روستای سوهانک سر درآوردیم. ساعت هشت و نیم صبح به خانه رسیدیم.

سپس به دفتر رفتیم. آقای [عزت‌الله] نوری، نماینده قُروِه آمد. طوماری از اهالی آورد که تقاضای ابقای امام‌جمعه را داشتند. توضیح داد که امام جمعه، در زمان انتخابات از آقای [محمد محمدی] ری‌شهری و آقای [سیدمحمد] خاتمی استقبال کرده و با فشار [آقای محمدرضا رحیمی]، استاندار سابق [کردستان]، حکم عزلش را گرفته‌اند و امام جمعه دیگری از خط خودشان نصب‌کرده‌اند.

آقای [مهدی] کروبی، [دبیر مجمع روحانیون مبارز]، به عنوان دیدنی آمد و صحبت طولانی از ضررهای برخوردهایی داشت که نسبت به شهرداری تهران می‌شود و از من برای ختم غائله و مسکوت‌گذاشتن تبلیغات مربوط به ثروت‌های بادآورده استمدادکرد.

دکتر [محسن] نوربخش، [رئیس‌کل بانک مرکزی] آمد. گزارش وضع خوب ارز را داد که تا سال آینده، تمامی بدهی‌های استمهالی پرداخت می‌شود. ذخایر خوب و خطوط اعتباری کافی داریم و با پذیرش واریزنامه‌های صادراتی در بورس، ارز قاچاق هم پایین آمده و آرام گرفته است، ولی وضع ساخت و ساز و سرمایه‌گذاری در دو سه ماه اخیر، بر اثر طرح مسئله ثروت‌های بادآورده توسط رهبری، کاهش شدیدی پیدا کرده و مردم بخش قابل توجهی از پول‌هایشان را از بانک‌ها کشیده‌اند. خواست که با رهبری برای آرام‌کردن این وضع که اقتصاد را تضعیف کرده صحبت کنم؛ خودش هم همین گزارش را به رهبری داده است.

عصر آقای [محسن] رضایی، [دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام]، برای برنامه جلسه مجمع آمد. برای مراسم اعطای جوایز کتاب‌های ممتاز مربوط به دفاع مقدس، به تالار وحدت رفتیم. مهندس [مهدی] چمران، [رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس] گزارش داد و من جوایز را دادم. سپس برای تشویق نوشتن و توضیح تاریخ دفاع مقدس صحبت کردم. بعد از نماز مغرب، نمایشنامه مدینه زخمی را تماشاکردیم. درباره شهادت حضرت زهرا بود؛ بد نیست. آقای [یحیی] رحیم صفوی، فرمانده جدید سپاه هم بود و درباره اختلافش با آقای [محسن] رضایی‌گفت. نگران است که او از طریق همفکرانش در سپاه دخالت کند.

به خانه آمدم. عفت برای دیدن نمایشگاه رفته بود؛ از پیشرفت صنایع راضی است. گفت، از بلندگوها اعلان حضور او را کرده‌اند و خیرمقدم گفته‌اند.