خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

انتقاد هاشمی از برگزاری برنامه های روضه خوانی سبک در دفتر رهبری!

  • یکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۷۶

یکشنبه 13 مهر 1376 // 2 جمادی‌الثانی 1418 // 5 اکتبر 1997

 

آقای [محسن] رضایی، [دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام]، برای آیین‌نامه و دستور جلسه آمد. آقایان [عبدالمجید] معادیخواه و [علی‌اکبر] محتشمی، برای مصاحبه دربارة حاج‌آقا مصطفی خمینی، به مناسبت مراسم بیستمین سالگرد فوت آمدند. به سئوالات زیادی پاسخ دادم. (1) در بین مصاحبه، برای مراسم تشییع پیکر 200 شهید که اخیراً از جبهه اجسادشان پیدا شده است، به مجلس رفتم. پس از مراجعت، بقیه مصاحبه انجام شد. اصرار دارند که مراسم را در قم افتتاح کنم؛ رد نکردم. آقای [سیدحسین] موسویان آمد و برای کار در دبیرخانه مجمع یا دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی مشورت کرد؛ به هر دو جا دعوت شده. گفتم هر دو جا خوب است.

آقایان [محمدرضا] باهنر، [مرتضی] نبوی و [حسن] غفوری‌فرد، [سران جناح راست] آمدند. از روند امور کشور- هم در ابعاد سیاسی و اداری، به خاطر تصفیه‌های خطی و به خاطر ضعف مدیریت امور اقتصادی که باعث رکود شده و هم به خاطر انتخابات‌های آینده شوراها و خبرگان و مجلس- اظهار نگرانی‌کردند. گفتند، آقای ناطق نوری، نشاط فعالیت ندارد و جناح آنها متولی ندارد و سیاست و خط مشی‌شان روشن نیست. از من خواستند، برای رفع ابهام و فعال‌شدن آقای ناطق [نوری] کمک کنم.

من نقاط ضعف‌شان در دو انتخابات گذشته را تذکر دادم و گفتم، برای تحرک باید آنها را اصلاح کنند و به فکر جذب نیروهای میانه باشند- به جای دفع آنها- مثل کارگزاران که تبلور آن بخش جامعه‌اند و جلوگیری از خشونت و سخت‌گیری حزب‌الله که باعث رنجش جوانان و زنان می‌شود.

آقای قاسمی از وزارت نیرو آمد. از مدیریت من، کلی تعریف و تمجید کرد و از وضع فعلی، اظهار تأسف نمود. گفت، [آقای حبیب‌الله بی‌طرف]، وزیر جدید نیرو، از آقای زنگنه فاصله دارد. توصیه‌هایی برای تقویت مرکز تحقیقات استراتژیک [مجمع] داشت.

آقای [محمد] هنردوست آمد. گفت دفتر آقای خاتمی، [رئیس‌جمهور] جوابش‌کرده‌اند و خواسته‌اند حکم مشاورت دفتر بدهند، نپذیرفته است. مقداری از وضع آنها انتقاد کرد و خواست که من به‌کارش بگیرم. آقای [محمد] فلاح، دبیر ستاد مبارزه با مخدر آمد و توضیحاتی دربارة نواقص‌کار مبارزه داد و گفت، با تشدیدکیفرها مخالف است، ولی راه‌حلی ندارد.

شب به حسینیه امام خمینی رفتم و در روضه رهبری [به مناسبت ایام فاطمیه] شرکت کردم. واعظ و مداح، حرف‌های سستی مطرح کردند و برخی مستعمین هم ناجور گریه می‌کردند؛ جلسه رهبری می‌تواند متین‌تر از این باشد.

************************************

1- متن مصاحبه در همین سایت آمده است.