خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

پیشنهاد هوشمندانه هاشمی به اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی

  • شنبه ۱۲ مهر ۱۳۷۶

 شنبه 12 مهر 1376 // 1 جمادی‌الثانی 1418 // 4 اکتبر 1997

 

آقای [بیژن نامدار] زنگنه، [وزیر نفت] آمد. در مورد پیشنهاد خریدگازهای ترکمنستان و نیز فشار بر ترکمنستان برای شرکت در مخازن نفت خارج از 40 مایل ساحل صحبت و مشورت کرد.

مجمع تشخیص مصحلت نظام جلسه داشت. تعداد هشت ماده دیگر از قانون مبارزه با مواد مخدر را اصلاح کردیم. بعد از جلسه، با آقای [محمد] یزدی، [رئیس قوه‌قضاییه] در مورد [آقای غلامحسین کرباسچی]، شهردار [تهران] صحبت کردم. گفت، قرار است بازجویی محترمانه‌ای، برای تکمیل پرونده بشود. آقای [سیدمحمد] خاتمی، [رئیس‌جمهور]، بعد از جلسه به دفترم آمد و از مسأله مراجعت سُفرای اروپایی که در اثر دستور رهبری به تأخیر مراجعت سفیر آلمان، دچار مشکل شده و نیز از مسأله شهرداری تهران و سرنوشت آقای کرباسچی، اظهار نگرانی کرد و از من برای حل این مشکل استمداد نمود.

عصر آقای [ابوالفضل] توکلی‌بینا آمد و برای عفو یک نفر محکوم از بستگانش که به اتهام همکاری با فراریان از بیت شیرازی[1] محکوم شده، استمداد کرد و نامه‌ای‌آورد، راجع به کارخانه‌هایی که بناست از تانزانیا در مقابل طلب‌مان بگیریم.

آقای محمدجواد لاریجانی، [رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس] آمد و از من به خاطر حمایت از او تشکر کرد و برای چاپ نطق‌هایم در مجلس توسط پژوهش‌های مجلس اجازه خواست و از نحوه کار جناح راست در انتخابات انتقاد داشت. گفت، اکنون سیاست هماهنگ‌کردن ارزشی‌ها در مقابل لیبرال‌ها پیگیری می‌شود و از من خواست که برای هدایت آنها اقدامی بکنم. معتقد است‌که در شرایط فعلی، آقای ناطق [نوری] نمی‌تواند نامزد آن گروه باشد. از تحرکاتی که در وزارت امورخارجه برای اتحاد ایران، سوریه و عراق می‌شود، انتقاد داشت.

سرشب، گروه کارگزاران [سازندگی] آمدند و دربارة استعفای دسته‌جمعی در صورت بازداشت آقای کرباسچی و یا استعفای آقای [عبدالله] نوری از وزارت کشور مشورت کردند. گفتم، معلوم نیست از استعفا نتیجه‌ای به دست‌آید؛ شاید طرف شما همین را بخواهد.

به خانه آمدم. همشیره طیبه با محمد و علی آمدند. محمد گفت، در آب بسیار شوری در نوق، نظیر دریاچه ارومیه، آرمیتیا نیز وجود دارد.