خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

یادگاری هاشمی روی سنگ درکوه! ** شکایت مردم گیش هاشمی در کوه

• دوشنبه ۷ مهر ۱۳۷۶

دوشنبه ۷ مهر ۱۳۷۶ // ۲۶ جمادی‌الاول ۱۴۱۸// ۲۹ سپتامبر ۱۹۹۷

بعد از نماز، همراه محافظان برای کوه نوردی رفتیم. در همان دره دارآباد، از نیمه راه به شاخه دیگری از دره رفتیم. در کنار آبشارها و چشمه‌های کبوترخانه و آبشار چال‌مگس توقف کردیم. با ماژیک، روی سنگ یادگاری نوشتم. در مراجعت از دره دیگری آمدیم. در مسیر، با تعدادی از مردم متفرقه که به کوه آمده بودند، احوال‌پرسی کردم؛ معمولاً از کاسب‌های بازار بودند و از رکود نامناسب بازار و اقتصاد کشور از فرش و خانه و مصالح ساختمانی و... شکایت داشتند؛ کم‌کم این ادعا به تواتر می‌رسد. در جایی چند نفر در آب‌سرد، آب‌تنی می‌کردند. رفتن، یک ساعت و چهل دقیقه و برگشتن، یک ساعت و ده دقیقه طول کشید.

در خانه، بعد از استحمام و صبحانه، بخشی از خاطرات سال ۱۳۶۰ را برای آماده شدن جهت چاپ مطالعه کردم. جالب و یادآور خاطرات و مسائل سال‌های اول انقلاب است. فکر می‌کنم، خیلی مورد استقبال قرار گیرد. خوشبختانه اصلاح کمی می‌طلبد. معمولاً عین عبارات را تأیید می‌کنم.

آقای سید صادق الحسینی لبنانی و خانواده‌اش و خانواده شهید صالح الحسینی آمدند. از مصاحبه‌ام که درباره مسئله فلسطین راه‌حلی ارائه داده‌ام، تعریف کرد و گفت، موردتوجه محافل بین‌المللی و غربی قرارگرفته است. یادم آورد که تصمیم به تأسیس حزب‌الله لبنان، چند سال پیش در منزل من، در ملاقات با او و ابوهشام گرفته شد که برای همین موضوع آمده بودند و من تأییدکردم و از امام هم اجازه‌گرفتم. سپس آقای [علی‌اکبر] محتشمی که سفیر [ایران در سوریه] بود، نماینده امام در این مورد شد. در مورد مسائل شهرداری تهران، اظهار نگرانی‌کردند و گفتند، مردم از این برخوردها ناراضی‌اند و خشمگین. خبرنگار است.

به دفترکوشک رفتم. تا عصر به مطالعه بولتن‌ها و کتاب اسرارالصلاة امام گذشت. به خانه آمدم. در اخبار، مسئله امضای قرارداد استحصال گاز پارس جنوبی ما با شرکت توتال و شرکت‌های گاز روسیه و مالزی موردتوجه است و آمریکا را عصبانی کرده. کار بزرگی است، با بیش از ۲ میلیارد دلار هزینه. در زمان مسئولیت من، توافق شد و پس از تهیه مقدمات، دیروز به امضا رسید.

آتش‌سوزی وسیع و کم‌نظیر جنگل‌های اندونزی مهم است که حتی با استفاده از امکانات کشورهای پیشرفته خاموش‌کننده، متوقف نشده و امروز گفته می‌شود که آتش به اعماق معادن زغال سنگ منطقه سرایت‌کرده و مشکل عمیق‌تر شده است.