خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

راننده تاکس در باره هاشمی چه گفته بود؟ * تحلیل های خبری روح الله حسینیان!

  • یکشنبه ۶ مهر ۱۳۷۶
خوابی که روح حسینیان دید و حتی گوش به توصیه امام زمان (عج) هم نکرد.

یکشنبه ۶ مهر ۱۳۷۶ // ۲۵ جمادی‌الاول ۱۴۱۸// ۲۸ سپتامبر ۱۹۹۷

 

دکتر [محمدعلی] کی نژاد، [دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی] آمد. گزارش کار شورای عالی انقلاب فرهنگی بعد از من را داد و برای تهیه ساختمان استمداد کرد. توقع دارد، منزل پروفسور عدل را که برای دبیرخانه مجمع گرفته‌ایم، به آن‌ها بدهیم. برای کارهای آینده مشورت کرد.

آقای دکتر [مهدی] اکبر زاده، [معاون وزیر کشاورزی] آمد. گزارش کار در تولید انواع سم‌های و علف‌کش را داد که کار مهمی است و برای تولید مواد اصلی دیگر برنامه‌اش را گفت و برای دادن اعتباراتشان که تاکنون داده نشده استمداد کرد و گفت، راننده تاکسی درراه به او گفته که غیر از آقای رفسنجانی، کسی نمی‌تواند کشور را جلو ببرد.

آقای تیمسار [رضا] سیف‌اللهی آمد. گفت، در سمت مشاورت رهبری بیکار است. خانه‌اش را به قم منتقل کرده و می‌خواهد تحصیل کند. آماده است، در دبیرخانه مجمع کار کند. عصر آقای [روح‌الله] حسینیان، [رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی] آمد. تعدادی از کتاب‌هایی که مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر کرده، من‌جمله خاطرات آقای [محمدتقی] فلسفی را و پیش‌نویسی از کتاب خاطرات من را آورد و برای چاپ، اجازه خواست. گفتم با توجه به نشر خاطراتم، دیگر مناسب نیست، ولی اصرار کرد. گفتم بررسی می‌کنم، ولی مصلحت نمی‌دانم. گفت، در محافل چپی‌ها، اعتقاد بر این است که دولت آقای خاتمی برای انجام وعده‌ها موفق نمی‌شود و لذا تصمیم گرفته‌اند، شایع کنند که رهبری و مجمع تشخیص ‌مصلحت کارشکنی کرده‌اند. [آقای محمد شریعتمداری]، وزیر بازرگانی هم در جلسه جمعیت ارزش‌ها، در قدرت توفیق دولت، در حل مشکلات اقتصادی و به‌خصوص رکودی که اخیراً در اقتصاد کشور به وجود آمده، اظهار تردید کرده است. خودش هم نمونه‌هایی از رکود شدید بازار را ذکر کرد و اظهار عقیده نمود که آقای خاتمی، نمی‌تواند کار بکند و از حد شعار جلوتر نمی‌رود؛ گفتم حدود ۴۵ روز از عمر دولت جدید گذشته است.

در ضمن در آخر صحبتش گفت تا چند ماه قبل، نسبت به من نظر منفی داشته، ولی امام زمان را در خواب دیده و به خاطر ابهاماتی که در مسائل انتخابات برایش پیش آمده بوده، از امام زمان خواهش می‌کند که او را راهنمایی و روشن کند. امام می‌فرمایند، به آقای هاشمی رفسنجانی مراجعه کن. تعجب می‌کند و با ناباوری باز درخواست راهنمایی می‌کند، همان جواب را می‌شنود و دفعه سوم هم همان سؤال و جواب تکرار می‌شود. با دلهره بیدار می‌شود، در حالی که به شدت عرق کرده بوده و از آن به بعد، تغییر عقیده می‌دهد. گفت، قبلاً این خواب را برای علی اخوی زاده نقل کرده است و نیز از دفتر رهبری، به دلیل فشار برای ترک تجارت مرکز اسناد، از طریق واردکردن تلفن موبایل، گله داشت.

آقای [محمود] گلزاری، [روان‌شناس] آمد. از اظهارات اخیر من، در مورد نبودن متولی مشخص برای فرهنگ کشور، اظهار قدردانی کرد و نیز اینکه علم اخلاق، همراه با روان‌شناسی جدید، می‌تواند اصول علم اخلاق را مشخص کند. نمونه‌هایی از تحقیقات خودش در تلفیق مبانی اخلاق اسلامی و نظرات روان‌شناسی جدید را ارائه داد. قرارشد، برای ترویج اخلاق اسلامی و سازنده علمی، همکاری‌کنیم.

شب میهمان رهبری بودم. ایشان از وضع مانور ذوالفقار و سلاحی‌که بیش از ۲۵۰ کیلومتر بُرد دارد، با چهار برابر سرعت صوت، تعریف‌کردند؛ در دولت من، از روسیه خریداری شده است و نیز پرواز اولین هواپیمای بمب‌افکن آذرخش را که با طرح شهید ستاری و کمک من ساخته شده است. درباره حرف‌های آقای حسینیان و نیز آیین‌نامه مجمع و سفر من به روسیه صحبت کردیم.