خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

هاشمی در کنار مطالعه کلید قرآن، چه کتابی می خواند؟ * روزی که بچه های هاشمی جداجدا به دیدارش رفتند.

  • پنجشنبه ۳ مهر ۱۳۷۶
شب به‌تنهایی غذا خوردم؛ مانده غذای دیشب، ولی آخر شب مهدی آمد و غذا آورد.

 

پنج‌شنبه ۳ مهر ۱۳۷۶ // ۲۲ جمادی‌الاول ۱۴۱۸// ۲۵ سپتامبر ۱۹۹۷

 

اول وقت، عفت عازم رفسنجان بود. دعای سفر خواندم و رفت. بیشتر وقتم به مطالعه گذشت؛ کتاب کلید قرآن، داستان قلعه حیوانات (1)  و خاطرات آقای [محمدتقی] فلسفی. پیش از ظهر، آقای حسین مرعشی آمد. برای حل مشکل آقای [غلامحسین] کرباسچی و شهرداری تهران استمداد کرد و گفت، علیرغم پیروزی لیبرال‌ها در انتخابات، جو کشور بیشتر از گذشته حزب‌اللهی شده است.

ظهر فائزه آمد. ناهار آورد، با هم خوردیم. گفت، به‌زودی مجوز روزنامه می‌گیرد و می‌خواهند انجمن فرهنگی جوانان تشکیل دهند. سپس با بچه‌هایش عازم رشت شدند. عصر محسن آمد. گفت به پیشنهاد آقای [اسحاق] جهانگیری، [وزیر صنایع و معادن]، عضویت در هیئت‌مدیره [شرکت ملی] فولاد را پذیرفته است. درباره تشکیل حزب با جمعی از وزرا و مدیران سابق، جلسه داشته‌اند که خواسته‌اند محسن هم عضو مؤسس باشد؛ نپذیرفته است. درباره امور جاری کشور و مشکلات نقدینگی شرکت مترو و شهرداری تهران مذاکره شد.

شب به‌تنهایی غذا خوردم؛ مانده غذای دیشب، ولی آخر شب مهدی آمد و غذا آورد. مقداری سرگرم بازی‌های شیرین فؤاد [پسر مهدی] شدیم. مهدی، [مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی]، گزارشی از پیشرفت کارهای صنعتی دریایی‌اش در طرح‌های دریایی و گاز پارس جنوبی و مشکل تأمین ارز و اختلاف آقایان [بیژن نامدار] زنگنه، [وزیر نفت] و [محسن] نوربخش، [رئیس‌کل بانک مرکزی] در مورد سهمیه‌های ارزی داد.

در گزارش‌ها، عدم حل مشکل اروپا بر سر مراجعت سُفرای آن‌ها موردتوجه است. قرار بود تروئیکا [= اتحادیه اروپا]، با آقای [کمال] خرازی، [وزیر امور خارجه]، در جریان مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک ملاقات کنند که به دلیل اصرار ایران در تأخیر مراجعت سفیر آلمان- بنا به دستور آیت‌الله خامنه‌ای - منصرف شدند. هرچند که سُفرای فرانسه و یونان و ایتالیا، جداگانه ملاقات کردند، ولی آن‌ها هم تأکید بر همبستگی با آلمان نمودند و اصرار بر پس گرفتن دستور جدا شدن سفیر آلمان از دیگران نمودند؛ این را تبعیضی نادرست می‌دانند، اما ایران بنا به دستور رهبری، می‌گوید آلمان، مقصر این وضع است و باید تنبیه شود.

تجاوز جدید ترکیه به شمال عراق و عقب افتادن مانور نظامی مشترک آمریکا، ترکیه و اسراییل در مدیترانه و سفر کیهان‌نورد آمریکا به فضا برای کمک به سفینه شوروی از موارد مهم دیگر است.

****************************************8

1-  مزرعه حیوانات (به انگلیسی Animal Farm ) که در ایران به نام قلعه حیوانات نیز شناخته شده‌است، رمانی پادآرمان‌شهری به زبان انگلیسی و نوشته جرج اورول و یکی از نمونه‌های ادبیات رمزی است. این رمان در طول جنگ جهانی دوم نوشته و در سال ۱۹۴۵ میلادی در انگلستان منتشر شد، ولی در اواخر دهه ۱۹۵۰ میلادی به شهرت رسید. مزرعه حیوانات دربارهٔ گروهی از جانوران اهلی است که در اقدامی آرمان‌گرایانه و انقلابی، صاحب مزرعه (آقای جونز) را از مزرعه‌اش فراری می‌دهند تا خود اداره مزرعه را به‌دست گرفته و «برابری» و «رفاه» را در جامعه خود برقرار سازند. رهبری این جنبش را گروهی از خوک‌ها به‌دست دارند، ولی پس از مدتی این گروه جدید نیز به رهبری خوکی به نام ناپلئون همچون آقای جونز به بهره‌کشی از حیوانات مزرعه می‌پردازند و هرگونه مخالفتی را سرکوب می‌کنند.

تصاویر ضمیمه