خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

چند هزار دعوی بین ایران و آمریکا در دادگاه بین‌المللی لاهه ثبت شده است؟!!

  • سه شنبه ۱ مهر ۱۳۷۶
هاشمی چه دستوری به دفتر خدمات حقوقی بین‌الملل ریاست‌جمهوری در باره اسرائیل داده بود؟

سه‌شنبه ۱ مهر ۱۳۷۶ // ۲۰ جمادی‌الاول ۱۴۱۸// ۲۳ سپتامبر ۱۹۹۷

 

آقای [گودرز] افتخار جهرمی، [رئیس دفتر خدمات حقوقی بین‌المللی ریاست‌جمهوری] آمد. گزارشی از کار دفتر خدمات حقوق بین‌المللی داد؛ از چند هزار دعوایی که در دادگاه بین‌المللی لاهه بین ما و آمریکایی‌ها مطرح بود، فقط ۳۷ فقره مانده که دعاوی علیه کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار است، ولی دعاوی بزرگ ما علیه آمریکا که خریدهای نظامی (F.M.S) است، میلیاردها دلار هنوز مانده و در مرحله تبادل لوایح است.

بنا بود مصاحبه‌ای برای کتاب سال [روزنامه] ایران داشته باشم که دیر رسیدند و لغو شد. عصر هم دکتر تنکابنی آمد. گزارش موفقیت در داوری در مسئله نیروگاه بوشهر با شرکت زیمنس را داد که به نفع ما حکم داده‌اند. بر اساس این ادعا، ۱۱ میلیارد مارک خسارت داده‌اند. درگذشته تردید بود که وکالت را به این گروه بدهیم و با موافقت من دادند؛ تاکنون خوب کار کرده‌اند. آقای افتخار جهرمی هم مخالف بود که فعلاً قبول دارد.

آقای افتخار در مورد طلبمان از اسرائیل هم گزارش داد که یک وکیل فرانسوی را انتخاب کرده و طرح دعوی شده است. گفتم، با توجه به مطرح‌شدن اینکه اسرائیلی‌ها، روس‌ها را به‌عنوان میانجی گر برای مسئله بدهی‌هایشان به ایران برگزیده‌اند، خوب است به نحوی ادعاهای ما مطرح شود که جا بیفتد. [طلب ایران] سه مورد است: طرح موشکی سیرجان، لوله نفت و بهای نفت‌های تحویلی که همگی در زمان رژیم سابق مطرح و انجام شده و پس از انقلاب، به خاطر اینکه اسرائیل را نامشروع می‌دانیم، کسی اقدام به پیگیری نکرده تا اینکه چند سال پیش، من به دفتر خدمات حقوقی بین‌الملل [ریاست‌جمهوری] دستور دادم که مطرح کنند و نگذارند مشمول مرور زمان شوند.

آقای دکتر افتخار، امروز گفت در آن موقع از سوی دفتر رهبری پیگیری شد که چرا دعوی مطرح شده، ولی وقتی دیدند که به دستور من اقدام شده، تأیید کردند. اسراییل اصل بدهی را حدود یک میلیارد دلار مطرح کرده، ولی بیش از این مبلغ است.

اخوی محمد، [معاون اجرایی رئیس‌جمهور] آمد و گزارش بازسازی را داد و از نظرات اقتصادی که در دولت مطرح می‌شود، گفت و اظهار نگرانی کرد که به‌تدریج به سوبسیدها برگردند و یا سازندگی کند شود.