خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

نگرانی معاون وزارت اطلاعات از سوتدبیر دفتر رهبری در ماجرای انتخابات ریاست جمهوری

  • یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۷۶

 

یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۷۶//  ۱۸ جمادی‌الاول ۱۴۱۸//  ۲۱ سپتامبر ۱۹۹۷

 

آقای هاشمی لولنجی، [عضو شورای مرکزی حزب وحدت اسلامی افغانستان] از مشاوران [برهان‌الدین] ربانی آمد. از اوضاع وخیم افغانستان و سرنوشت خودش را و مقدار زیادی از موفقیت‌های انقلاب ایران و شخص من گفت، منجمله پایان افتخارآمیز دو دوره ریاست‌جمهوری و افتخاراتی که در سفرهای خارجی برخلاف سفرهای سایر رؤسای جمهوری دیگر مواجه با استقبال مردم آن کشورها می‌شدم و سازندگی و حفظ مردم در صحنه و مقابله با توطئه‌های دشمنان و سرانجام کمک خواست.

آقای [علیرضا] شیخ عطار، سفیرمان در هند آمد. گفت هند و پاکستان هر دو در مسأله کشمیر احساس خستگی می‌کنند و زمینه‌ای برای میانجی‌گری از آمریکا به‌وجود آمده و از برکناری نیروهای مجرب توسط دولت و خامی مدیران جدید وزارت امور خارجه، اظهار نگرانی کرد و گفت نیروهای خط راست به اشتباهاتشان در فاصله گرفتن از من قبل از انتخابات اعتراف می‌کنند و احتیاج به دلجویی دارند.

آقای [علی] وکیلی، معاون آقای زنگنه که برکنار شده، آمد. از بیکاری ناراحت است و گفت می‌خواهد در بخش خصوصی کار بگیرد. اعضای ستاد [شهدای] ۷ تیر آمدند و برای ساختن قتلگاه شهیدان ۷ تیر [در محله سرچشمه] استمداد کردند. عصر آقای [محمد] فلاح، معاون [وزیر] اطلاعات آمد. در مورد افکار و برنامه‌های خطوط مختلف و از عدم انسجام در دفتر رهبری و عدم تسلط آقای دری [نجف‌آبادی] بر کار گزارش داد؛ اطمینان ندارد که در سمت خود بماند.

آقای [حسین] مرعشی، [نماینده کرمان] آمد. گزارش وضع کرمان را داد و اظهار شادمانی از پیروزی مدیران شرکت تعاونی پسته رفسنجان نمود و از من برای حل مشکل شهردار تهران کمک خواست.

آقای [احمد] شفیعی، معاون وزیر اطلاعات آمد. از نتایج انتخابات در رابطه با رهبری و سوءتدبیر در آن دفتر اظهار نگرانی کرد و از من خواست که برای اصلاح مسیر دخالت کنم و از من به خاطر مواضع ثابت پدرانه در همه دوره‌ها تشکر کرد. راه علاج را در صحنه بودن همه جریان‌های وفادار به انقلاب در امور کشور می‌داند.

آقای [عباس] آخوندی آمد. برای پذیرش سمت قائم مقامی آقای [علی] لاریجانی در صداوسیما اجازه خواست. شب میهمان رهبری بودم. دربارة سفر مشهد، سفر آینده به ارومیه، مرکز تحقیقات استراتژیک، نگرانی خط راست از تصفیه‌ها، مسائل افغانستان، کتاب خاطرات من، خاطرات آقای [محمدتقی] فلسفی و مسائل قم و اصفهان صحبت‌کردیم.