خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

معاونان وزارت اطلاعات رفته بودند که دخالت وزارت در انتخابات را توجیه کنند!!

  • وزارت اطلاعات
  • چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۷۶

 چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۷۶// ۵ صفر ۱۴۱۸// ۱۱ ژوئن ۱۹۹۷

 

تا ساعت ۱۰ صبح، کارهای مانده را انجام دادم. [آقای وان محمد نور ماتا]، رئیس مجلس تایلند و همراهان آمدند. همگی مسلمان هستند و تعجب این است که با اینکه فقط ۱۷ نفر از نمایندگان مجلس، مسلمانند، رئیس مجلس، مسلمان انتخاب شده است؛ این وضع را تحسین کردم. گفت مردم تایلند، از اثری که از شیخ احمد قمی،[1] در قرن‌ها پیش، در تعالی فرهنگ و اقتصاد تایلند، ایفا کرده، به مسلمانان و ایرانیان احترام می‌گذارند و اکنون این مردم مسلمانند.

آقای [علی] یونسی، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح آمد. از وضعی که در انتخابات پیش آمد و تبلیغات صداوسیما و سپاه و بسیج و روحانیت، مؤثر نیفتاد، اظهار ناراحتی‌کرد. به استفاده از اینها انتقاد داشت؛ به‌خصوص از شورای نگهبان و از من خواست که برای جبران این وضع تلاش‌کنم و پیشنهاد انتخابات تحت‌هدایت، به جای این نوع تبلیغات را داشت. برای سازمان قضایی، کمک گرفت.

آقایان فلاح و محمدی از اطلاعات آمدند؛ به منظور توجیه من درباره مسئله دخالتی که وزارت در امر انتخابات کرد و ناموفق بود. تلاش‌کردند خودشان را تبرئه کنند. برای ابقای آقای فلاحیان، [وزیر اطلاعات] استمداد کردند.

آقای محمودی از کارکنان دفتر آمد. تقاضا داشت که مأموریت خارج بگیرد. آقای [حمید] میرزاده، [رئیس سازمان برنامه‌وبودجه] و معاونش آمدند و گزارش طرح اقتصاد بدون نفت را دادند. دکتر [حسن] حبیبی، برای امور جاری آمد و گفت، آقای خاتمی از ایشان خواسته که در گروه مشاورینی که برای گزینش اعضای کابینه دارد، شرکت کند، ولی به خاطر ترکیب تازه گروه، قصد دارد شرکت نکند. گفت، پیشنهاد معاونت اول را هم به خاطر مشکلات قابل پیش‌بینی نمی‌پذیرد.

عصر در جلسه هیئت دولت، چند مصوبه داشتیم. سپس برای مسائل سفر به هرمزگان مصاحبه کردم.[2] ساعت ده و نیم شب به خانه آمدم. به تنهایی شام خوردم و خاطرات سه روز را نوشتم و ساعت ۱۲ شب خوابیدم.

 

 

[1] - شیخ احمد قمی، به‌نظر شیعیان تایلند، نخستین کسی است که مذهب تشیع را به تایلند آورده‌است. او در حدود سال‌های ۱۶۲۰ میلادی، در دوران پادشاه «سوگ تام»، به دلیل اینکه در امور بازرگانی شخصیت ممتازی بود، به دربار فراخوانده شد و در آنجا فعالیت می‌کرد و مورد اعتماد پادشاه تایلند بود. پادشاه تایلند زمین منطقه‌ای را به او بخشید تا او و افرادی که همراه وی بودند، در آنجا ساکن شوند. شیخ احمد قمی از طرف پادشاه، اولین منصب شیخ‌الاسلامی را به عهده گرفت و وظیفه رهبری و رسیدگی به امور تمام مسلمان‌ها بر عهده وی بود. این نکته‌ای قابل توجه‌است، زیرا اکثر مسلمان‌ها در آن زمان از اهل سنت بودند، ولی شیخ‌الاسلامی آنان را یک فرد شیعه بر عهده داشت. مقبره شیخ در کالج تربیت معلم آیوتایا است و مورد احترام تایلندی‌ها قرار دارد

[2] - رجوع کنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های ۱۳۷۶»، دفتر نشر معارف انقلاب، ۱۳۹۸.

تصاویر ضمیمه