خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

سفر برای افتتاح طرح های سازندگی بعد از جلسه عصر شورای عالی اقتصاد

• بندر عباس
  • دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۷۶

دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۷۶// ۳ صفر ۱۴۱۸// ۹ ژوئن ۱۹۹۷

[آقایان ابوالقاسم روحی، حسین شریفی، محمدرضا خباز، غلامرضا شیرازیان]، نمایندگان ساری، اراک، کاشمر و مشهد آمدند و برای حوزه‌های انتخابیه خودشان استمداد کردند. فرمانداران کاشمر، یزد و مسکن و [آقای عباس امیری‌پور]، شهردار مشهد هم بودند. عصر شورای عالی اقتصاد جلسه داشت؛ با چند مصوبه من‌جمله بالابردن نرخ کرایه بار در راه‌آهن به میزان ۲۰ درصد.

به بندرعباس پرواز کردیم. پس از مراسم استقبال، به محل کارخانه آلومینیوم المهدی پرواز کردیم. آقایان [حسین] محلوجی، [وزیر معادن و فلزات]، [محمدرضا] نعمت زاده، [وزیر صنایع]، [حمید] میرزاده، [رئیس سازمان برنامه‌وبودجه] و محسن و مهدی و یاسر و عفت و فاطی هم همراه بودند. نزدیک غروب رسیدیم. از بخش‌های مختلف کارخانه من‌جمله پُست برق و سالن تولید و قطعات تأسیسات، من‌جمله دیگ‌ها و تصفیه، اتاق کنترل بازدید کردیم و نحوه تغذیه دیگ‌های ذوب و برداشت مذاب آلومینیوم را دیدیم؛ تعداد ۲۴۰ دیگ در یک سالن در دو خط؛ منظره با شکوهی دارد.

پس از نماز، در جلسه مراسم افتتاح، توضیحات آقای محلوجی را شنیدیم. فاز اول با ظرفیت ۱۱۰ هزار تُن افتتاح شد و دو فاز دیگر بعداً اجرا می‌شود. برای تولید هر تُن در مقیاس جهانی ۷ هزار دلار سرمایه‌گذاری می‌شود که در ایران، به خاطر ساخت داخلی، مبلغ ۲ هزار دلار ارزی و ۵۰۰ میلیارد هزینه ریالی شده است.

مراسم بهره‌برداری از ۳۰۸ پروژه مخابراتی، با ۴۵ میلیارد تومان و طرح انتقال آب به جزیره هرمز از طریق خط لوله زیر و در کف دریا نیز رسماً افتتاح شدند. پس از گزارش وزارت نیرو و مخابرات، برای هر سه موضوع، به خصوص در اهمیت نقش آلومینیوم در زندگی بشر، به عنوان سومین فلز و اهمیت قدرت ساخت داخلی صحبت کردم.

سپس برای مراسم شروع بهره‌برداری از جرثقیل‌های سنگین ساخت داخل، به بندر شهید رجایی رفتیم؛ خیلی باشکوه و مهم است. منظره بندر و تجهیزات مدرن که در سال‌های اخیر تأسیس شده و ظرفیت را از ۱۳ میلیون تُن به ۳۰ میلیون تُن رسانده، جالب است. شام و استراحت را در همان بندر بودیم. ساعت ۱۲ شب، اخبار را گرفتم و خوابیدم.