خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

از فرهنگستان علوم پزشکی تا گیاهان دارویی در اندیشه های هاشمی رفسنجانی

  • تهران
  • سه شنبه ۹ مرداد ۱۳۷۵

سه‌شنبه 9 مرداد 1375 | 13 ربیع‌الاول 1417 30 جولای 1996

 

از خانه به فرهنگستان علوم پزشکی رفتیم. ابتدا در جمع اعضای پیوسته، گزارش گروه‌های پنج‌گانه را شنیدیم و دربارة سیاست توجه به داروهای گیاهی و نیز مشخص‌شدن جایگاه فرهنگستان‌ها بحث شد. در جمع اعضای پیوسته و وابسته و میهمانان، دکتر [علی‌اکبر] ولایتی، [رئیس گروه طب اسلامی و سنتی] و دکتر [ایرج] فاضل، [رئیس فرهنگستان علوم پزشکی] گزارش دادند و من هم صحبت کردم.[1]

به دفترم رفتم. هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی جلسه داشت. تراز مالی سال 1374 و میزان شهریه سال آینده را تصویب کردیم؛ با رشد 10 درصد برای دانشجویان قدیم و 20 درصد برای دانشجویان جدید و چند مصوبه دیگر. عصر آقای [مصطفی] هاشمی‌طبا، [رئیس سازمان تربیت بدنی] آمد و خواستار معرفی ایشان به مرکز جهانی المپیک، به عنوان
نماینده ایران، به جای شاهپور غلامرضا [پهلوی] شد. گفتم با آقای [حسین] محلوجی، رئیس کمیته ملی المپیک، باید قبلاً هماهنگ شود.

آقای [محمد] فروزنده، [وزیر دفاع] آمد. نتیجه مذاکرات با شرکت آلمانی، در مورد مطالبات ایران را داد و گفت، آن‌ها حاضرند مبلغ 275 میلیون مارک بپردازند و اگر به دادگاه واگذار کنیم، احتمال گرفتن مبلغ 315 میلیون مارک قوی است؛ با کمی خطر و با تأخیر. قرار شد برای تصمیم‌گیری، کتباً گزارش کنند. شورای عالی اداری جلسه با چند مصوبه داشت. [آقای رامیل یوسف‌اُف]، وزیرکشور [جمهوری] آذربایجان برای ملاقات آمد. مذاکرات تشریفاتی و دوستانه بود. تا ساعت نُه شب کارها را انجام دادم و به خانه آمدم.

 

[1] - آقای هاشمی، با قدردانی از تلاش‌های فرهنگستان علوم پزشکی در ارتقای علوم پزشکی و افزایش سطح بهداشت عمومی، پیش‌کسوتان و دانشمندان علوم پزشکی کشور را افتخارات کشور و نظام انقلاب اسلامی خواند و خواستار فعال‌تر شدن فرهنگستان‌ها و روشن شدن ابعاد اجرایی و عملی تحقیقات فرهنگستان‌ها در کشور شد. رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی، حمایت خود را از توسعه فرهنگستان و فراهم‌آوردن امکانات، تجهیزات و کتب و منابع مورد نیاز فرهنگستان علوم پزشکی اعلام کرد. در بخشی از این سخنرانی آمده است: «اکنون که پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا در زمینه پزشکی از گیاهان دارویی استفاده می‌کنند، ایران نیز باید در کنار استفاده از داروهای شیمیایی، فرهنگ استفاده از گیاهان دارویی را در جامعه ترغیب کند. امروز دنیا و کشورهای پیشرفته غربی به فکر استفاده از گیاهان دارویی افتاده‌اند و بسیاری از مراجع پزشکی دنیا، استفاده از گیاهان دارویی را پذیرفته‌اند و نمی‌توان آن را حرکتی به‌عقب تلقی کرد، بلکه این بازگشت به منبع سرشار و لایزالی است که خداوند در اختیار بشر قرار داده است. جهاد سازندگی تاکنون هزارگونه گیاهان دارویی را شناسایی کرده است و برنامه احیای بسیاری از گونه‌ها را که در حال انقراض هستند، در دستور کار دارد. در عرصه گیاهان دارویی، باید پیشرفته‌ترین شیوه‌های علمی مدنظر قرار گیرد و این داروها به‌صورت قرص، کپسول، شربت و با بسته‌بندی‌های مناسب و استانداردهای بین‌المللی و قید عوارض جانبی آنها عرضه شود که این به یک برنامه 10 تا 15 ساله نیاز دارد.» رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.