خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۷۵ / کتاب «سردار سازندگی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۷۵ / کتاب «سردار سازندگی»

بازدیدهای هاشمی در آخرین روز سال

  • کیش
  • پنجشنبه ۳۰ اسفند ۱۳۷۵

 

پنج‌شنبه 30 اسفند 1375 | 10 ذیقعده 1417 // 20 مارس 1997

 

در گزارش‌ها، قرار ملاقات امروز رؤسای‌جمهور روسیه و آمریکا در فنلاند مهم است که مسأله عمده مورد اختلاف، برنامه توسعه ناتو به طرف شرق است که روسیه به شدت مخالف است و پیش‌بینی نمی‌شود که به توافق برسند. بعد از نماز و استماع اخبار و قدم‌زدن در ساحل و صبحانه، به مطالعه گزارش‌ها و برنامه سفر به پاکستان و مطالعه اسناد اختلافات جمال‌زاده و سیف‌آزاد گذشت.

آقای [محمدرضا] یزدان‌پناه، [مدیرعامل منطقه آزاد کیش] آمد. برای بازدید کارهای جدید جزیره رفتیم. از مقابل طرح‌های هتل‌سازی و مسکن‌سازی و مراکز تجاری و میدان‌های جدید گذشتیم. از سه ماه پیش تا امروز، پیشرفت‌ها محسوس است. به بندر رفتیم. ترمینال جدیدی، برای مسافران دریایی ساخته‌اند؛ وسیع و مجلل است و مشغول‌ترمیم و توسعه اسکله هستند. در میدان فوتبال در منطقه ورزشی هم پیاده شدیم. بچه‌های زیادی در چمن ورزشگاه، مشغول تمرین بودند.

در محل نیروگاه پیاده شدیم. مراحل تعمیر نیروگاه را دیدیم و به منطقه آب شیرین‌کن‌ها رفتیم. پنجمین واحد که ساخت خودمان است، به زودی راه‌اندازی می‌شود. ششمین هم در دست ساخت است؛ کپی همان نوعی که در زمان شاه، اسراییل اینجا ساخته است. در مذاکره با مدیر آنجا، معلوم شد که اگر سوخت مصرفی را به قیمت جهانی حساب کنیم، آب‌ِ شیرین آن، هر مترمکعبی هزار تومان تمام می‌شود و متوجه شدیم که انتقال آب‌شیرین از ایران به قطر، باید با قیمت بالاتری فروخته شود؛ چون برای آنها از این هم گران‌تر تمام می‌شود. نوع جدیدی از آب‌شیرین‌کن برقی به جزیره آورده‌اند که فردا می‌بینیم. گویا آب آن ارزان‌تر تمام می‌شود.

موقع سال تحویل، ساعت 24/17 بچه‌ها و همراهان جمع شدند. به همه آنها هر یک 500 تومان عیدی دادم. سپس پاسداران هم آمدند؛ به آنها هم عیدی دادم. بخشی از پیام آیت‌الله خامنه‌ای و خودم را که در لحظه سال تحویل، [از تلویزیون] پخش شد، گوش دادم.

تصاویر ضمیمه