خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۷۵ / کتاب «سردار سازندگی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۷۵ / کتاب «سردار سازندگی»

برای دومین بار سفر هاشمی به اردبیل لغو شد!

  • تهران
  • پنجشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۷۵

 

پنج‌شنبه 23 اسفند 1375 //3 ذیقعده 1417 // 13 مارس 1997

 

آقای [علی] فلاحیان، [وزیر اطلاعات] آمد. گزارش‌های اطلاعاتی داد و برای بودجه بیشتر استمداد کرد. آقای [غلامرضا] آقازاده، [وزیر نفت] و مهدی [هاشمی، مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی] آمدند. آقای آقازاده، پیشنهاد داد که مهدی، مدیریت دو شرکت سازنده سازه‌های دریایی وزارت نفت و مسئولیت اجرای طرح فاز یک گاز پارس جنوبی را به عهده بگیرد؛ پذیرفتم. به خاطر موفقیت‌های مهدی در اجرای طرح عمرانی ابوذر و نگرانی از تأخیر طرح پارس جنوبی با مدیریت فعلی، چنین تصمیم گرفته‌اند. خواستند که در دادن اعتبارات ارزی، دریایی و مقررات گمرکی کمک کنم که بتوانند طرح را سریع‌تر انجام دهند؛ هم به خاطر مشترک بودن با قطر و هم به خاطر نیاز کشور به گاز. سپس آقای آقازاده، از فشار سازمان‌های ناظر بر مدیریت‌ها شکایت کرد که در آن مدیریت‌هایی مثل آقای [احمد] رهگذر، نمی‌خواهند بمانند.

مجمع تشخیص مصلحت نظام جلسه داشت. چهار ماده از قانون مبارزه با مواد مخدر را اصلاح کردیم. فائزه آمد و در مورد انتخابات و سفر به کویت، نظر خواست. قرار بود، برای سرکشی اوضاع زلزله زده‌ها، به اردبیل برویم. از آنجا اطلاع دادند، برف شدیدی می‌بارد و نشستن در فرودگاه و رفتن به منطقه، امکان‌پذیر نیست. سفر را برای دومین بار لغوکردیم. عصر سلمانی برای اصلاح آمد.

تا ساعت شش بعد از ظهر، کارها را تکمیل کردم و به خانه آمدم. دیشب و امروز باران کمی داشتیم، ولی در بعضی جاهای کشور، بارندگی خوب است. آخر شب خبر دادند که هواپیمای سی- 130 ارتش، در مسیر دزفول مشهد، دچار مشکل شده و گویا سقوط کرده، با بیش از هشتاد مسافر و سرنشین؛ متأسف شدم.[1]

 

[1] - هواپیمای سی-130 متعلق به نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که از دزفول عازم مشهد بود در کوه شیرباد نیشابور سقوط کرد و 86 سرنشین آن جان باختند. خلبان هواپیما، قبل از سقوط، در تماس با برج مراقبت، ازکار افتادن موتورهای هواپیما را اطلاع داده بود.