خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

  • تهران
  • شنبه ۶ مرداد ۱۳۷۵

شنبه 6 مرداد 1375 | 10 ربیع‌الاول 1417 27 جولای 1996

 

در خبرها انفجار بمب در پارک بزرگ آتلانتا در آمریکا در جریان المپیک و ربودن هواپیمای اسپانیایی که به کوبا می‌رفته و فرود آن در نیویورک توسط یک لبنانی، مورد توجه است و نیز بحرانی‌شدن مسئله اعتصاب غذای زندانیان در ترکیه که تا امروز صبح هشت نفر مرده‌اند و پایانی هم مشهود نیست.[1]

ساعت هشت و نیم صبح برای کنگره مدیران آموزش و پرورش، به [اردوگاه] منظریه رفتیم. آقای دکتر [محمدعلی] نجفی، [وزیرآموزش و پرورش] گزارش داد و شاخص‌های رشد را گفت. به دو نفر آقایان علاقه‌مندان و احمدی، نشان اعطا کردم. دربارة اهمیت رشد آموزش و پرورش بعد از انقلاب به‌صورت کمّی و کیفی و هماهنگ با رشد سایر بخش‌ها، سخنرانی مفصلی نمودم.[2] بعد از سخنرانی، در جلسه‌ای خواسته‌هایی مطرح کردند. به دفترم رفتم. محسن هم با من بود.

جلسه شورای گسترش زبان فارسی را داشتیم. برای برنامه‌های جدید که بیش از یک میلیارد تومان اعتبار اضافی می‌خواهد، تصمیم‌گیری شد. عصر آقای غرضی، [وزیر پُست و تلگراف و تلفن] آمد. تقاضای گران کردن خدمات پُستی و نیز اجازه ورود گوشی تلفن سیار [= موبایل] را داشت. [آقای سیدمحمدرضا هاشمی گلپایگانی]، وزیر [فرهنگ و] آموزش عالی و دکتر [حسین] رحیمی، [رئیس سازمان سنجش آموزش کشور] آمدند. دربارة طرح جدید کنکور توضیحات دادند. آقای [علی] شمخانی، [فرمانده نیروی دریایی] آمد. توضیحاتی دربارة نحوه عمل نداجا [= نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی] و نیز در مورد مبارزه با قاچاق کالا داد. از جوسازی وزارت کشور و ناجا در خصوص کارشکنی در این مورد شکایت کرد و توضیحاتی دربارة وضع نیروهای بیگانه در خلیج‌فارس و برنامه‌های دفاعی ما داد.

اعضای کمیسیون شوراها و داخلی مجلس آمدند. فائزه، [نمایند تهران]، برایشان وقت گرفته بود؛ حرف مهمی نداشتند. بیشتر برای آشنایی و کسب نظر آمده بودند؛ اکثرشان جدیدند. آقای [محمدرضا] نعمت‌زاده، [وزیر صنایع] آمد و در مورد نیازهای ارزی و سهام کارخانه‌ها صحبت کرد. تا ساعت نُه شب کارها را انجام دادم و به خانه آمدم.

 

[1] - زندانیان چپ‌گرای ترکیه، از 38 روز پیش از این، در یک اقدام هماهنگ، در 43 زندان این کشور اعتصاب غذا کرده بودند. این زندانیان که تعداد آنها دو هزار و هفتاد نفر اعلام شده بود، از پذیرش هرگونه کمک پزشکی امتناع می‌کردند. از این تعداد، 314 نفر در اعتصاب غذای کامل به سر می‌بردند و طبق اعلام وزارت بهداشت ترکیه تا این زمان، حال 60 نفر از آنها وخیم اعلام شده بود. طرفداران این زندانیان در شهرهای مختلف ترکیه، بر علیه دولت این کشور تظاهرات می‌کردند.

[2] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «آثار و خدمات فرهنگیان، محدود به شما نیست، چون محصول کار شما، همه جای کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد و لذا تحول در این بخش، تحول در کل جامعه است. ما هر مقدار که در تکامل این بخش بکوشیم، بقیه بخش‌ها هم از آثار و نتایج آن بهره‌مند می‌شوند. سخت‌ترین روز، آن روز است که آموزش و پرورش ما شاهد تکامل نباشد و بدتر از آن این است که حرکت‌های منفی داشته باشیم. ما خدا را شکر می‌کنیم که آموزش و پرورش دچار تحول شده است و آمارهایی که ارائه شد، بسیار واضح و گویاست. امروز افتخار می‌کنیم که همه افراد واجب‌التعلیم کشور را تحت پوشش قرار داده‌ایم و با امکانات دولتی، همه آنها می‌توانند تحصیل کنند. یکی از علامت‌های موفقیت آموزش و پرورش، توفیق دانش‌آموزان ما در المپیادهای علمی جهان است، چون این موفقیت‌ها در حال تکرار است و نشان از عمق کار دارد. کشورهای پیشرفته، علیرغم در اختیار نداشتن دانش‌آموزان فراوان و انجام سرمایه‌گذاری‌های بسیار گسترده در المپیادها، زیردست دانش‌آموزان ما قرار می‌گیرند و این نشان پیشرفت فوق‌العاده بخش علمی است. شما نیاید از انتقادهایی که در برخی محافل و مجالس از آموزش و پرورش می‌شود، نگران باشید و نیاید این انتقادها، پیشرفت مدام کار شما را تحت تأثیر قرار دهد. آموزش و پرورش ما، واقعاً با تمام توان در حال حرکت است و شما این راه را ادامه دهید.» رجوع‌کنید کتاب هاشمی‌رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.