خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۷۵ / کتاب «سردار سازندگی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۷۵ / کتاب «سردار سازندگی»

کاش آهنگ رشد بهداشتی و پزشکی ایران در دوران سازندگی ادامه می یافت.

  • تهران
  • سه شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۷۵

 

سه‌شنبه 14 اسفند 1375 //24 شوال 1417 // 4 مارس 1997

 

 شب‌کمی برف در تهران بارید. برای مراسم [افتتاحیه] سمینار حمایت از کودکان و مادران، به دانشگاه علوم‌پزشکی شهیدبهشتی رفتیم. دکتر اکبری و دکترمرندی، از وزارت بهداشت، آموزش و پرورش، جهاد، نیرو و کشاورزی، دربارة اقدامات خودشان در اجرای این مصوبه‌گزارش دادند. نماینده سازمان ملل یونسکو- هم در پیشقدمی ایران و توفیقات بی‌نظیرکشورمان در سطح جهان، صحبت کرد. من هم دربارة موفقیت‌ها سخنرانی‌کردم و توضیح دادم‌که عامل این‌توفیقات، اجرای برنامه‌های توسعه است وگفتم، هرگزکشورهای جهان سوم، نمی‌توانند این اهداف را تأمین‌کنند و مقصر هم‌کشورهایی هستندکه باعث این فقر و عقب‌افتادگی‌اند.[1] تأمین بهداشت و تغذیه مناسب و ایمن‌سازی، هزینه‌های هنگفت دارد. به خاطر طولانی‌شدن جلسه، از برنامه کاری دفتر عقب افتادم.

 در دفترم با [آقای جی هاتساکو ییبلا]، نخست‌وزیر چاد ملاقات داشتم. نامه رییس‌جمهور مسلمان چاد را آورده؛ گرچه خودش مسیحی است. برای رفع مشکلات خشکسالی امسال و نیز برای تقویت کشاورزی و دامداری‌شان و لباس نیروهای نظامی، کمک می‌خواهند. قرارشد، برای بررسی نیازها و بررسی‌کمک، هیأتی بفرستیم. [آقای اکبر ترکان]، وزیر راه و ترابری و مدیران بنیاد جانبازان، برای رفع مشکل تملک زمین، برای تأمین هزینه بزرگراه تهران ـ شمال آمدند.

عصر آقایان [علی‌محمد و جلیل] دو بشارتی، [وزیر کشور و رئیس دفتر مناطق محروم] آمدند و گزارش از وضع زلزله زدگان را دادند. قرار بود، امروز به اردبیل بروم؛ به خاطر نامساعد بودن وضع هوا منصرف شدیم. شب، شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه با چند مصوبه داشت. مقداری از وقت، به خاطر پیشنهادهای غیرکارشناسی اعضای جدید، هدر رفت. بعد از جلسه، دکتر [مصطفی] معین، خواستار تسریع در اجرای مرحله دوم انتخابات [میان‌دوره‌ای مجلس درحوزه انتخابیه] اصفهان شد. دکتر [علی] لاریجانی، برای ترغیب دکتر [حسن] روحانی و دکتر [حسن] حبیبی، برای شرکت در انتخابات [ریاست‌جمهوری] پیگیری نمود.

 

[1] - در مراسم «بزرگداشت ملی دستیابی به اهداف بقاء، رشد و حمایت از مادران و کودکان در جمهوری اسلامی ایران» که وزیران بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش، کشاورزی، جهادسازندگی، نیرو، بازرگانی و جمع زیادی از استادان و دانشگاهیان حضور داشتند، نماینده صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف)، به نمایندگی از طرف مدیرکل این نهاد، مراتب قدردانی و سپاس یونیسف را از پیشرفت‌های جمهوری اسلامی در زمینه بهداشت مادران و کودکان اعلام کرد. مدیرکل یونیسف در پیام خود، دستاوردهای جمهوری اسلامی در حمایت از مسائل بهداشتی مادر و کودک را افتخارآفرین و غرورآمیز توصیف نمود و خاطرنشان کرد که جمهوری اسلامی، می‌تواند بر خود ببالد که چنین پیشرفت‌هایی را به دست آورده است. آقای هاشمی در سخنان خود، ضمن ابراز رضایت از برگزاری این مراسم، از تمامی اقدامات انسانی که برای بهداشت و رفاه مادران و کودکان صورت می‌گیرد،، حمایت کرد و گفت: «این حرکت خوبی است و ما واقعاً خوشحالیم که به اعتراف سازمان‌های جهانی، پیشاپیش این صف حرکت می‌کنیم و نشان می‌دهیم که چگونه در اهداف درست و انسان‌دوستانه سازمان‌های بین‌المللی، همکاری داریم.» ایشان با تأکید بر اینکه موفقیت در سازندگی، بدون طرح و برنامه‌ریزی حاصل نمی‌شد، اظهار داشت: «به خاطر داریم که هنگام اجرای برنامه‌های سازندگی، چقدر تحت فشارهای تبلیغاتی از داخل و خارج بودیم که امکانات کشور را صرف نیازهای روزمره مردم کنیم، اما اینکه بخشی از امکانات کشور را صرف طرح‌های درازمدت نمودیم تا بتوانیم امروز برای مردم دانشگاه، راه، برق، آب، مدرسه و ... داشته باشیم، به خاطر اجرای برنامه‌هایی است که بدون آن، پیشرفت کلی و همه جانبه کشور و توسعه واقعی سازندگی میسر نمی‌شد. طرحی را در بوشهر اجرا کردیم، لوله آبی را از سراسر استان عبور دادیم که در مسیر آن به هریک از 600 تا 700 روستای بوشهر، یک شاخه آب شیرین بدهیم. چنین طرح گرانی که متکی بر چند صنعت است، در سایه یک برنامه وسیع، طولانی و صبورانه اتفاق افتاد که هم اکنون یک افتخار بزرگ محسوب می‌شود.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.