خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۷۵ / کتاب «سردار سازندگی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۷۵ / کتاب «سردار سازندگی»

از شورای عالی انقلاب فرهنگی تا شورای عالی کشاورزی!

  • تهران
  • سه شنبه ۷ اسفند ۱۳۷۵

 

سه‌شنبه 7 اسفند 1375 | 17 شوال 1417 // 25 فوریه 1997

 

آقای کامل خیرخواه، نماینده لاهیجان و برادرش آمدند. برای عمران منطقه و نیازهای شخصی استمداد کردند. از آقای [زین‌العابدین] قربانی، امام‌جمعه لاهیجان، انتقادکردند. گفت، نمایندگان مجلس، می‌خواهند نامه‌ای بنویسند و بخواهند که به مجلس برگردم.

آقای [رضا] امراللهی، [رئیس سازمان انرژی اتمی] آمد و گزارش جریان بحث‌های مقدماتی انتخاب دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای را داد. در مورد ائتلاف [حزب] کارگزاران با آقای [سیدمحمد] خاتمی، نظر من را خواست؛ گفتم نظری ندارم.

آقایان [غلامرضا] فروزش، [حسین] کمالی و [محسن] رضایی، [اعضای هیأت مؤسس طرح عمران زاگرس] آمدند. راجع به طرح توسعه زاگرس توضیح دادند و برای ایجاد سازمان اجرایی استمداد کردند. [آقای ژوزف انزیکو مابیکا]، سفیر جدید گابُن، برای تقدیم استوارنامه آمد. مذاکرات تشریفاتی بود. اولین سفیر گابُن در ایران است و فعلاً در کشورش می‌ماند؛ به خاطر نداشتن اعتبار و پول. گفتم، بهتر است در ایران باشد؛ خودش هم مایل است. [آقای فرناندو خوزه بلوسو]، سفیر اسپانیا برای خداحافظی آمد؛ بناست به اوکراین برود. اظهار رضایت کامل از دوران اقامت در ایران کرد؛ کمی فارسی می‌داند. پنج سال و نیم در ایران بوده.

عصر دکتر [محمدعلی] کی‌نژاد، [دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی]، برای دستور شورای عالی انقلاب فرهنگی آمد. شورای عالی کشاورزی، جلسه با چند مصوبه، من جمله برای حفظ جنگل‌ها و خودکفایی و مواد غذایی و تأکید براجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار داشت. مهدی [هاشمی، مدیرعامل شرکت توسعه تأسیسات دریایی] آمد. گزارشی از پیشرفت طرح اباذر را داد و فیلمی از سکوی بزرگ طرح را نشان داد که خیلی جالب و نمونه خوبی از مدیریت جدید است.