خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۷۵ / کتاب «سردار سازندگی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۷۵ / کتاب «سردار سازندگی»

رادیو جوان را هاشمی افتتاح کرد که بعدها...!!

  • تهران
  • شنبه ۴ اسفند ۱۳۷۵
روزی پر مشغله، از دیدارها و سخنرانی ها گرفته تا سیاست خارجی و نهایتاً دندانپزشکی در آخر

 شنبه 4 اسفند 1375 | 14 شوال 1417 // 22 فوریه 1997

 

[آقای ایندر کومار گجرال]، وزیر امورخارجه هند آمد. نامه نخست‌وزیر را آورد. مذاکرات بر محور توسعه همکاری بود و من بر ضرورت فعال‌تر شدن آنها در مسأله افغانستان، تذکر دادم. سپس [آقای بوریس شیخ‌مُرادف]، وزیر امورخارجه ترکمنستان هم به جلسه آمد و بحث بر سر همکاری‌های سه‌جانبه شد.

آقای محمدجواد حجتی‌کرمانی آمد. از شرایط بعد از مسئولیت من، اظهارنگرانی‌کرد و برای دایره المعارف اسلامی و تهیه زندگی‌نامه علمای کرمان، استمداد نمود و در مورد امور جاری، تذکراتی داشت.

هیأت نظارت و بازرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی آمدند. دکتر [حسن] غفوری‌فرد گزارش داد. من هم تذکراتی بر مراعات بی‌طرفی در بازرسی‌ها و گزارش‌ها دادم. عصر، مدیران رادیو برای مراسم شروع به کار «رادیو جوان» آمدند. آقای دکتر [علی] لاریجانی، [رئیس سازمان صداوسیما]، گزارش داد و من هم در اهمیت توجه به پرورش جوانان صحبت کردم.[1] و سپس سئوالاتی توسط آقای [امیرحسین] نورشاهی، [مجری برنامه صبحگاهی رادیو] مطرح شد که جواب دادم.

آقای [علی] لاریجانی آمد. در مورد ضرورت فعال‌ترکردن رقابت‌های انتخاباتی، به‌منظور جلب مشارکت بیشتر مردم در انتخابات صحبت کرد. از من انتظار دارند که دکتر [حسن] حبیبی [معاون اول رییس‌جمهور] را برای شرکت در انتخابات، تشویق‌کنم. گفته می‌شود، با این خواسته، برخی پیش‌بینی می‌کنند که مسائل منفی انتخابات مجلس [پنجم]، تکرار نخواهد شد.

سرشب، برای تسلیت مرگ آقای دنگ شیائوپینگ،[2] رهبر چین، به سفارت چین رفتم. دکتر ولایتی، [وزیر امورخارجه] و محسن [هاشمی، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور] هم بودند. یادداشتی در دفتر یادبود نوشتم؛ مبنی بر واقع‌بینی دنگ که به موقع شرایط زمان را درک کرد و اصلاحات لازم را در سیاست کشور به وجود آورد و چین را از خطری که کشورهای کمونیست را تهدید می‌کرد، نجات داد و با این اصلاحات، چین راه توسعه و سازندگی را پیش‌گرفت.

 سپس برای روکش‌گذاردن دندان، به بیمارستان اختر رفتیم. دکتر سعید لاهوتی و دکتر [امیرناصر] محسنی [جم]، دندان را برای روکش گذاشتن آماده کردند و قالب‌گیری نمودند که در جلسه بعد، کار تمام شود.

 

 

[1] - آقای هاشمی، در مراسم افتتاح شبکه رادیویی سراسری جوان گفت: «این شبکه رادیویی، به منظور تقویت زیرساخت‌های تربیتی، بسترسازی مناسب برای پرورش استعدادها و همچنین ایجاد آمادگی در نسل جوان، در (Äجهت حضور و مشارکت در برنامه‌های توسعه و پذیرفتن مسئولیت، راه‌اندازی شده است. جامعه جوان امروز ما آرمان‌گرا، سیاسی و هوشمند است و هرگونه حرکتی برای ایجاد نشاط، تحرک و تلاش در نسل جوان منطقی است. تعلق آینده کشور و نظام اسلام به نسل جوان، امری طبیعی است و اگر موفق شویم، جوانان را براساس نیازها و به‌طور شایسته پرورش دهیم، کشور و انقلاب اسلامی را بیمه کرده‌ایم. حرکت و تلاش، نتیجه طبیعی امید و نشاط است و رسانه‌های تبلیغی، باید در برنامه‌سازی و کارهای فرهنگی خود با هر نوع خمودگی و افسردگی مقابله کنند.» ایشان، از تلاش‌های صدا و سیما، در پیشتازی در برنامه‌ریزی و تأمین نیازهای فرهنگی نسل جوان، قدردانی کرد. و با اشاره به تفاوت‌های اساسی جوانان امروز با گذشته گفت: «آرمان‌خواهی، رویکردهای معنوی و توجه جدی به‌مسایل دینی و انقلابی از ویژگی‌های نسل جوان کنونی است که حفظ و تقویت این افکار اصولی از رسالت‌های بزرگ رسانه‌ها از جمله شبکه جوان رادیو است. مدیران و برنامه‌ریزان کشور، باید در عمل به برنامه‌ها و صرفه‌جویی در مصرف منابع و به‌کارگیری آن، معتقد باشند و در جهت تأمین نیازهای زیربنایی نسل فردا، مصالح امروز را فدای فردا کنند که این بهترین نشانه علاقه‌مندی به‌نسل جوان و توجه دولت به زندگی آنان است. دولت با درک جایگاه ویژه جوانان، به عنوان سرمایه‌ها و پشتوانه‌های نیرومند کشور زمینه را برای تحصیل و آموزش نسل جوان تا مراحل عالی فراهم کرده است و آن را زیربنای کمال و تربیت درست آینده‌سازان می‌داند. جوانان ما باید با استفاده از امکانات موجود، برای تحصیل دانش و آموزش علم و ادب و فرهنگ، بیشتر بکوشند و این انتظار منطقی و اصولی و جهادی مقدس در دوران سازندگی است. نادیده‌گرفتن علایق و احساسات فطری انسان، خطرناک و زیان‌آور است و شبکه جوان رادیو، باید با رعایت اعتدال در طرح مسائل حزن‌انگیز و نشاط‌آور و برخوردهای واقع‌بینانه با نیازها، پیام سازندگی را به نسل جوان منتقل کند.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[2] - دنگ شیائو پینگ، (۱۹۰۴ - ۱۹۹۷)، رهبر چین و معمار اصلاحات این کشور پهناور و پُرجمعیت، در یک روستای دورافتاده در جنوب غربی این کشور متولد شد. خانواده او زمیندار بودند. در سال 1920، به همراه 82 جوان دیگر برای تحصیل به فرانسه رفت. دنگ در سال 1935 در راهپیمایی بزرگ، همراه با مائو تسه تونگ و چوئن لای شرکت داشت. پس از تأسیس جمهوری خلق چین در سال 1949، معاون نخست‌وزیر شد. دنگ شیائو پینگ، زندگی سیاسی پُرنوسانی را پشت سر گذاشت. در جریان انقلاب فرهنگی چین، مغضوب و زندانی شد. در سال 1973 دوباره دعوت به کار شد و تصدی مقام‌های مهمی در حزب کمونیست، دولت و ارتش را به عهده داشت. در بهار سال 1976 بار دیگر مغضوب و در سن 72 سالگی از کلیه مقام‌هایش معزول شد. پس از مرگ مائو، بار دیگر به صحنه سیاسی کشور بازگشت. او ستون نسل دوم رهبران چین محسوب می‌شد و به معمار اصلاحات اقتصادی کشور و فردی که (Äدرهای چین را به روی خارج باز کرد، مبدل شد. او در بیست سال آخر عمرش، رهبر بلامنازع چین بود که توانست درهای این کشور به روی خارج گشوده و دست به اصلاحات وسیع اقتصادی بزند. دنگ شیائو پینگ در روز 19 فوریه سال 1997 میلادی، در سن 92 سالگی درگذشت.

تصاویر ضمیمه