خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

مطالعه متون ادبیات زمان طلبگی در اوج فدرت اجرایی!!

  • تهران
  • پنجشنبه ۴ مرداد ۱۳۷۵

پنج‌شنبه 4 مرداد 1375 | 8 ربیع‌الاول 1417 25 جولای 1996

 

لایحه تشدید فشار اقتصادی بر جمهوری اسلامی ایران، در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شده و [آقای بیل کلینتون]،   رئیس‌جمهور هم گفته تأیید خواهد کرد، ولی اتحادیه اروپا رسماً مخالفت کرده و گفته اگر علیه شرکت‌های اروپایی که با ایران در مورد نفت همکاری دارند، اقدامی شود، مقابله به مثل خواهد شد؛ البته این مخالفت به خاطر ما نیست، بلکه برای مقابله با تحمیل‌های آمریکا نسبت به خودشان است.

اعضای ستاد [برگزاری] نماز جمعه تهران و کارکنان آمدند. آقای [جواد] مقصودی گزارش داد و من هم صحبت تشویق‌آمیز نمودم.[1] خواستار شرکت در ساخت مصلای تهران و کمک برای چاپ خطبه‌ها شدند. آقای [محمد] محمدی گیلانی، [رئیس دیوان عالی کشور] و [معاونش] آقای [حسین‌علی] نیری آمدند. برای کارکنان دیوان عالی کشور کمک گرفتند. آقای [حسین] محلوجی، [وزیر معادن و فلزات] آمد. ضمن گزارش کارها از وزارت اطلاعات و دستگاه قضایی، به خاطر آزار مدیرانش و نیز از بانک‌ها گله داشت.

عصر کارها را تمام کردم. با محسن، [رئیس دفتر   رئیس‌جمهور]، دربارة برنامة آمدن آقای [نجم‌الدین] اربکان، نخست‌وزیر ترکیه و سفرم به چهارمحال و بختیاری صحبت کردیم. استخر رفتم. به خانه آمدم. در خانه مقداری از متون ادبیات درسی زمان طلبگی را برای یادآوری منطق و نحو مطالعه کردم. تعدادی از نامه‌های جالب دانش‌آموزان همدان [خطاب به   رئیس‌جمهور] را خواندم.

 

[1] - آقای هاشمی، از احیای نمازجمعه به عنوان یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی نام برد و با قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری نمازجمعه در سراسر کشور گفت: «این افراد با دلسوزی و علاقه خاصی این وظیفه عبادی سیاسی را انجام می‌دهند.» ایشان با اشاره به اهمیت نماز جمعه در نزدیکی اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و معنوی مردم اظهار داشت: «اولین نماز جمعه تهران، به برکت حضور مردم در صحنه و اجتماع انسان‌های صالح و مؤمن و پاک تجلی یافت و در این مدت شاهد اجتماع باشکوه مردم در سخت‌ترین شرایط جوی، به عنوان مظهری از وفاداری و حضور در صحنه و عشق به‌انقلاب اسلامی بوده‌ایم. خطبای نماز جمعه با پرداختن به مسائل روز و جدید جامعه اسلامی و جهانی اقدامات تبلیغاتی سوء دشمنان خارجی و عوامل داخلی را خنثی و بی‌اثر کنند. خطبه‌های نماز جمعه باید گردآوری شوند تا نسل انقلاب اسلامی به این گنجینه مهم فرهنگی و آموزشی دسترسی داشته باشند.» رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.