خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

طرح موضوع اختلاف آقایان طاهری و مظاهری در جلسه خصوصی آیات هاشمی و خامنه ای

  • تهران
  • یکشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۷۵

یکشنبه 28 مرداد 1375 | 2 ربیع‌الثانی 1417 18 آگوست 1996

 

دکتر [حسن] حبیبی، [معاون اول   رئیس‌جمهور] آمد و خلاصه مذاکراتش با نخست‌وزیر سوریه را گزارش داد. سپس نخست‌وزیر سوریه و جمعی از همراهان، منجمله چند وزیر آمدند. آقای محمود الزعینی، قبلاً در سمت ریاست مجلس، میهمان و میزبان من بوده است. در مذاکرات از پیشرفت‌های ایران تمجید کرد و اعلان نمود که سوریه مایل است از تجربه‌های ایران، به خصوص برای ساخت کارخانه فولاد، سیلو و سیمان استفاده کند. من هم شرحی از موفقیت‌ها را دادم و گفتم، مایلیم با دیگر کشورهای اسلامی، در استفاده از امکانات‌مان همکاری کنیم. راجع به مسائل فلسطین و لبنان و ترکیه و عراق و اردن و اسراییل، سئوالاتی کردم. قرار است برای بازدید از صنایع مورد نظرشان، به اصفهان و اراک بروند.

آقای [مجید] هدایت‌زاده، سفیرمان در ایتالیا آمد. از پیشرفت‌های کشور اظهار خوشحالی کرد و گفت سُفرا با شنیدن و دیدن موفقیت‌های دولت، روحیه گرفته‌اند و خارجی‌ها هم روی ما حساب باز کرده‌اند. توصیه‌هایی در مورد صادرات و صنایع کوچک داشت.

آقای [کمال] خرازی، [نماینده دائم ایران در سازمان ملل] آمد. از مواضع آمریکایی‌ها و از اقداماتی که در جهت تشنج‌زدایی داشته، گزارشی داد. شکست آمریکا در تحمیل قانون تحریم دیگران، روش غیرمنتظره‌ای است. جمعی از آزادگان آمدند. آقایان [علی‌اکبر] ابو ترابی و [عباسعلی] وکیلی، [رئیس ستاد رسیدگی به امور آزادگان] گزارش دادند. من هم دربارة افتخارات آزادگان صحبت کردم.[1] عصر در جلسه هیأت دولت چند مصوبه داشتیم. آقای زنگنه، [وزیر نیرو] آمد و طرح آقای تیموریان برای انتقال آب رودخانه شیروان به دشت ذهاب را گرفت.

شب آیت‌الله خامنه‌ای میهمانم بودند. دربارة انتخابات و مسائل سفر اصفهان و اختلاف بین آقایان [جلال‌الدین] طاهری و [حسین] مظاهری و همکاری با سوریه و نحوة گرفتن طلب‌مان از سوریه مذاکره کردیم. دیروقت به خانه رسیدم.

 

[1] - آقای هاشمی، ضمن تجلیل از ایثارگری‌های آزادگان سرافراز گفت: «آزادگان تجسم، جهاد، صبر، پایداری و افتخار برای تاریخ و انقلاب اسلامی هستند. جهاد در دوران دفاع مقدس، مقاومت و صبر در دوران اسارت و حضور گسترده در عرصه سازندگی پس از آزادی، سرفصل‌های درخشان زندگی آزادگان میهن اسلامی است که در کتاب قطور افتخارآمیز تاریخ انقلاب اسلامی برای همیشه به ثبت رسیده است. روز آزادی اسیران وفادار و مقاوم ایران اسلامی از زندان‌های عراق، از روزهای بانشاط و خاطره‌انگیز و سرنوشت‌ساز در نظام جمهوری اسلامی است که هر انسان با وجدانی در آن روز احساس پیروزی و موفقیت بزرگ می‌کرد. حضور آزادگان مقاوم در جامعه اسلامی در ترویج فرهنگ مقاومت، ایثار و وفاداری بسیار مؤثر و از نمونه‌های همدلی و هماهنگی با روح انقلاب اسلامی و هدایت‌گر جامعه به‌سوی تکامل است.» ایشان با اشاره به مشارکت فعال آزادگان در سازندگی گفت: «آن‌ها که با صبر و مقاومت و تحمل دشوارترین شرایط زندگی در اسارت و در برابر بی‌رحم‌ترین و خشن‌ترین نظامیان بعثی، به رزمندگان جبهه‌های دفاع روحیه می‌دادند، امروز در خدمت توسعه و عمران کشور قرار گرفته و با استفاده از تخصص‌های خود خدمات بیشتری به‌اقتصاد و توسعه کرده‌اند.» رییس‌جمهور، حمایت‌های دولت از آزادگان را در برابر ارزش‌هایی که آنان خلق کرده‌اند ناچیز دانست و بر ادامه این حمایت‌ها تأکید و اظهار امیدواری کرد، سرنوشت عزیزان دیگری که براساس اسناد موجود همچنان در اسارت رژیم عراق هستند، مشخص شود و اسیران باقیمانده دو کشور، به آغوش دو ملت بازگردند. رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.