خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

  • تهران
  • شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۷۵

 

شنبه 27 مرداد 1375 | 1 ربیع‌الثانی 1417 17 آگوست 1996

 

دکتر [حسن] حبیبی، برای کسب نظر در مورد مذاکرات با نخست‌وزیر سوریه آمد. دربارة انتخابات هم صحبت شد. [آقای عباس آخوندی]، وزیر مسکن [و شهرسازی] و جمعی از همکاران آمدند؛ برای توضیح طرح بهسازی اطراف حرم امام رضا (ع) و گرفتن صحبتی از من برای تشویق مردم، جهت خرید سهام که فعلاً هشت میلیارد تومان در سه قسط است؛ کار عظیم و جالبی است.

آقای [سیدحسن] صدوق، [سفیر و] نماینده ما در یونسکو [= سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد] آمد و گزارشی از تلاش‌هایش را داد؛ به منظور انتقاداتی که نسبت به کم‌کاری ایشان وجود دارد. [آقای عیسی کلانتری]، وزیر کشاورزی آمد و در مورد دو طرح جدید نظرم را خواست: یکی تأسیس شرکت‌های خدمات مهندسی در روستاها، برای صرفه‌جویی در خرید ماشین‌آلات و آزمایشگاه‌های کشاورزی و دیگری طرح استخدام وکیل مدافع برای روستاییان، برای پیگیری احقاق حقوقشان که معمولاً روستاییان نمی‌دانند یا نمی‌توانند پیگیری کنند؛ هر دو را پسندیدم.

همچنین آقای تیموریان که همراه ایشان بود، طرحی برای برگرداندن آب رودخانه عظیم شیروان که از کردستان به عراق می‌رود، ارائه داد که با یک تونل پنجاه کیلومتری، آب را به دشت پل ذهاب، قصرشیرین و نفت شهر منتقل می‌کنند؛ خیلی برای من جالب افتاد.

مدیران نمایندگی‌های صداوسیما در خارج کشور آمدند. آقای [علی] لاریجانی، [رئیس سازمان صداوسیما]، گزارش داد و من هم صحبت کردم و راهنمایی‌هایی نمودم.[1] عصر آقای [مصطفی] میرسلیم، برای دستور شورای عالی انقلاب فرهنگی آمد. آقای [محمدرضا] نعمت‌زاده برای مشکلات ارزی صنایع آمد.

 مصاحبه مفصل دو ساعت و نیمه به مناسبت هفته دولت با صداوسیما داشتیم که در همه مسائل سؤال و جواب بود.[2] شب به خانه آمدم. اخوی زاده دکتر محمد و خانواده آمدند.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: انعکاس جلوه‌های سازنده و زیبایی‌های فراوان انقلاب و نظام اسلامی در خارج، بهترین خدمت و کارسازترین راه برای تبلیغ اسلام است. شناساندن قدرت بالای سازندگی، توانایی‌های نیرومند علمی و فنی ایران اسلامی و آثار گسترده و تحولات شگفت‌آوری که انقلاب اسلامی در زندگی مردم ایجاد کرده است به افکار عمومی جهان، فرصت می‌دهد تا با روحیات دینی و اسلامی که عدالت‌خواهی را اصل می‌داند بهتر آشنا شوند. ایران در امر تبلیغات و در نزد رسانه‌های فراگیر و با نفوذ جهانی مظلومیت جدی دارد و نمایندگان صدا و سیما در خارج، از جمله نهادهایی است که باید با تلاشی مؤثرتر واقعیت‌های ملموس نظام اسلامی را به‌اطلاع جهانیان برساند. جنگ تبلیغاتی نابرابر مخالفان با انقلاب اسلامی، ابعاد گسترده‌ای یافته است و رسانه‌های وابسته به آمریکا و صهیونیسم، می‌کوشند با بزرگ‌کردن ضعف‌های اندک ایران، نقاط قدرت فراوان نظام اسلامی را ناشناخته نگه دارند. آن‌ها مایل نیستند این واقعیت را که انقلاب اسلامی موفق‌ترین انقلاب دنیا است، برای افکار عمومی بشر تشنه حقیقت روشن شود. اگر رسانه‌های تبلیغی ما بتوانند ثابت کنند، کشوری که در تمام سال‌های پس از پیروزی انقلاب در حال دفاع از خود در برابر تهاجم‌ها، توطئه‌ها و شیطنت‌های دشمنان نظام بوده و امروز قادر است در اوج قله پیشرفت بسیاری از نیازهای خود را تأمین و به دیگر کشورهای نیازمند نیز خدمات علمی و فنی ارائه کند، قطعاً دیدگاه‌های جهانی نسبت به کشور در نظام اسلامی و قدرت مدیریت دین به‌نفع ایران تغییر می‌کند. دفاتر صداوسیما در تبادل اطلاعات و همکاری‌های فرهنگی میان کشورها نقش مهمی دارند و می‌توانند علاوه بر انعکاس تحولات کشورمان در انتقال نقاط مثبت و سازنده زندگی ملل جهان به‌داخل ایران نیز مفید واقع شوند. قرار گرفتن صداوسیما زیر نظر ولی‌فقیه و مقام معظم رهبری عالی‌ترین و آگاه‌ترین شخصیتی که شایستگی حمایت و کمک به چنین رسانه مهمی را دارد، از مهم‌ترین امتیازهای صداوسیما است که جایگاه آن را در نزد مردم با ارزش و مقدس ساخته است. رجوع‌کنید کتاب »هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[2] - آقای هاشمی در این مصاحبه مفصل، دربارة موضوعات مختلف از جمله کنترل نقدینگی در جامعه، افزایش حقوق کارمندان دولت، راهکارهای دولت برای مهار تورم، روند همکاری و مشارکت مردمی در طرح‌های کشور، سیاستگذاری‌های دولت برای جوانان، علل و عوامل شکست سیاست‌های آمریکا در مقابل ایران، فعالیت‌های احزاب و نظام انتخاباتی کشور و ضرورت وجود دیدگاه‌ها و سلیقه‌های مختلف در کشور سخن گفت. در بخشی از این مصاحبه آمده است: «همه برنامه‌ها برای نسل جوان کشور تنظیم شده است و ما بیشتر از آنچه که به‌فکر امروز باشیم به فکر فردا هستیم. مسأله آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و آموزش فنی و حرفه‌ای، همه برنامه‌هایی است که برای تربیت نیروی متخصص در نظر گرفته‌ایم. الان تحرک اقتصادی کشور، به‌گونه‌ای است که بتواند، نیازهای کاری را تأمین کند، ولی هنوز یک عیب باقی است و آن به فرهنگ عمومی مربوط می‌شود. جوان‌های ما خیال می‌کنند، حال که دیپلم گرفتند، حتماً باید کارهای ستادی و دولتی داشته باشند. صدا و سیما و رسانه‌ها و آنها که کار فرهنگی می‌کنند، باید این نگرش را تغییر دهند. باید کمک کرد تا بچه‌ها از اول درس‌شان با ابزار کار و کارهای کارگاهی آشنا شوند و آنها هم که به‌دنبال تحصیلات و تخصص هستند، به‌کارهای ستادی، خیلی فکر نکنند.» رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، مصاحبه‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.