خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

تلاش مهندس باهنر برای جلب نظر هاشمی در حمایت از ناطق نوری!

  • تهران
  • دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۷۵

 دوشنبه 22 مرداد 1375 | 26 ربیع‌الاول 1417 12 آگوست 1996

 

 در گزارش‌ها، ناکامی آمریکا در تحمیل قانون تشدید تحریم علیه ایران و به‌خصوص سفر اربکان به ایران و انعقاد قرارداد بیست میلیارد دلاری خرید گاز از ایران، سخت مورد توجه و همه موضوعات دیگر را تحت‌الشعاع گرفته است. مدیران صنعت فولاد آمدند. آقای [حسین] محلوجی، [وزیر معادن و فلزات]، گزارشی از شاخص‌های پیشرفت فولاد و رشد 22 درصد سالانه در مدت هفت سال گذشته، کم‌شدن ارزبری و کم‌کردن تعداد نیروی کار و بازده خوب کارخانه‌ها داد. من هم صحبت دلگرم‌کننده‌ای در آثار مهم توسعه صنایع فولاد، به خصوص ابتکار طرح قائم با شیوه جدید تولید چُدن نمودم.[1] نمونه‌هایی از تولید چُدن‌های طرح قائم را به من هدیه کردند.

آقای [محمدرضا] باهنر آمد. در مورد سیاست نظام در انتخابات ریاست‌جمهوری پرسید و تلاش داشت که حمایت برای آقای ناطق [نوری] جلب نماید. آقای [محمدتقی] محصل [همدانی]، نماینده بافق یزد آمد. برای حوزه انتخابیه‌اش استمداد کرد. عصر شورای اقتصاد جلسه داشت. نرخ تعدیل سال 1374 را 5/3 درصد تصویب کردیم؛ با چند مصوبه دیگر. مقداری در استخر نهاد [ریاست‌جمهوری] شنا کردم.

شب آقایان [محمدحسین] عادلی و [محمدرضا] نوری [شاهرودی]، سُفرایمان در کانادا و عربستان، با خانواده عادلی، میهمان عفت بودند؛ به جبران پذیرایی‌ها در کانادا. هر دو از پیشرفت کارشان اظهار رضایت کردند.

 

[1] - آقای هاشمی، با تأکید بر اهمیت و نقش صنعت فولاد در توسعه اقتصادی، فنی کشور، شاخص‌های بخش معدن و فلزات را نمایانگر تحولی عمیق در بخش صنعت دانست و گفت: «رشد 22 درصدی تولید فولاد در کشور افتخارآمیز است. کاهش مصرف ارز در بخش‌های مختلف تولیدی، به ویژه صنعت از مصادیق و ارکان سیاست‌های اقتصادی و دوران سازندگی، برای قطع وابستگی صنعت کشور به منابع خارجی است و افزایش صادرات و جایگزینی منابع داخلی با منابع خارجی، در تحقق این مهم مؤثر بوده است.» ایشان با تأکید بر پیشرفت‌های بزرگ صنعت کشور در بخش تولید فولاد، از دست‌اندرکاران طرح قائم که با روش جدید و ابداعی با استفاده از گاز طبیعی، در مدتی کوتاه سالیانه 600 هزار تن به تولید فولاد کشور افزوده‌اند، تشکر کرد و اظهار داشت: «برای مردم ایران بسیار شیرین و لذت بخش است که امروز متخصصان فنی و جوانان مخلص کشور با شیوه‌های ابداعی و مستقل و اصلاح روند تولید فولاد، در راه اعتلا و سربلندی نظام مقدس اسلامی گام برمی‌دارند. این اقدام مهم و ابداعی به‌عنوان یادگاری ماندگار و ارزشمند در تاریخ کشور ثبت خواهد شد.» رییس جمهور، به برخی نابسامانی‌های صنعت کشور به‌ویژه در بخش معادن و فلزات در آغاز برنامه اول توسعه اشاره کرد و گفت: «در حالی که برخی برنامه‌های توسعه صنعت را در آغاز برنامه اول بلندپروازانه و به‌دور از واقعیت تصور می‌کردند و ایجاد صنایع مادر در کشور طلسم شده بود، حرکت شجاعانه و تصمیم‌گیری‌های قاطعی که در این بخش در سال‌های اخیر انجام شد، نه تنها مشکلات گذشته را برطرف کرد، بلکه امروز ایران اسلامی را به یک کشور کارخانه‌ساز در جهان تبدیل کرده است. ایران در عصر سازندگی از یک کشور وارد کننده اقلام مهمی چون مس، آلومینیوم، فولاد، فر و آلیاژ و بسیاری مواد استراتژیک دیگر به‌یکی از صادر کنندگان فن‌آوری فولاد، روی و فرآوری مواد معدنی تبدیل شده است.» رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.