خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

بحث داغ بعضی از وزرا با وزیر کشور در حضور هاشمی رفسنجانی

  • تهران
  • چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۷۵

چهارشنبه 17 مرداد 1375 | 21 ربیع‌الاول 1417 7 آگوست 1996

 

 در خبرها، مخالفت وسیع جهانی، علیه مصوبه اخیر مجلسین و دولت آمریکا، در مجازات شرکت‌هایی که در امور نفت با ایران همکاری نمایند، راه افتاده که بی‌سابقه و عجیب است. تقریباً تمام کشورهای مهم اروپا و آمریکا و آسیا و آفریقا، شدیداً از این تصمیم آمریکا انتقاد دارند و بعضی تهدید به مقابله به مثل دارند و جز اسراییل، هیچ دولتی موافقت نکرده است؛ به عنوان یک زورگویی آشکار و تجاوز به حقوق دولت‌های دیگر.

آقای شمشاد احمد، دبیرکل اکو [= سازمان همکاری اقتصادی]، برای خداحافظی آمد. مذکرات تشریفاتی و محبت‌آمیز بود. آقای [محسن] دعاگو، [امام‌جمعه شمیرانات] آمد. نسبت به مدیریت بعد از من اظهار نگرانی کرد و پیشنهادهایی برای حذف سوبسید نان و تولید لوازم آرایشی، برای جلوگیری از خروج ارز داشت. اصرار داشت که در جلسه اجتماع ائمه جمعه استان تهران شرکت کنم. گزارش سفر به خرمشهر و پیشنهاد تقویت برنامه کاشت اُکالیپتوس را داشت.

آقای [عباس] ملکی، معاون وزیر امور خارجه آمد. گزارش سفر به بحرین و انگلیس و نیز پیشنهاد از سوی مشاوران کنسرسیوم نفت آذربایجان، برای انتقال نفت‌مان به تبریز و تأسیس تلویزیون در انگلیس و نیز همکاری با بانک جهانی داد. اخوی محمد، [معاون اجرایی   رئیس‌جمهور]، برای امور جاری آمد. مصاحبه رادیو تلویزیونی، برای سفر چهارمحال و بختیاری داشتم.[1] عصر در جلسه هیأت دولت، چند مصوبه داشتیم؛ من جمله تصمیم به تقویت ورزش و تصویب استانداران جدید برای استان مرکزی و استان چهارمحال و بختیاری، بعد از بحث داغ بعضی از وزرا با وزیر کشور.

 

[1] - در بخشی از این مصاحبه آمده است: «همه شاخص‌های اقتصادی و فرهنگی اعم از آموزش، صنعت، کشاورزی، خدمات و عمران و آبادانی در استان چهار محال و بختیاری به سرعت رشد کرده است و این استان از محرومیت خارج می‌شود. چهارمحال و بختیاری، در مقایسه با کل کشور در اجرای طرح‌های اقتصادی و صنعتی تولیدی پیش افتاده و سهم یک هزارم این استان در امر صنعت و تولید با راه‌اندازی طرح‌های اخیر به 9 هزارم در کل کشور تبدیل شده است. در این سفر علاوه بر تجدید دیدار با مردم منطقه، ده‌ها طرح بزرگ صنعتی، کشاورزی، فرهنگی، بهداشتی، درمانی، مخابراتی، خدماتی و عمرانی نیز افتتاح شد. در این سفر مقرر شد، برای ایجاد یک کارخانه پتروشیمی، راه‌اندازی کارخانه لاستیک‌سازی زاگرس، انتقال آب از سرچشمه کوهرنگ به مناطقی که آب آشامیدنی سالم ندارند، راه‌اندازی کارخانه سیمان، احداث مصلی و مجموعه فرهنگی هنری بزرگ شهرکرد و همچنین تأمین اعتبارات مورد نیاز صنایع و طرح‌های اقتصادی فرهنگی استان کمک شود. با راه‌اندازی جاده شهرکرد به مسجدسلیمان، استان چهارمحال و بختیاری از این منطقه نیز به خوزستان وصل می‌شود و مسجد سلیمان نیز از بن‌بست خارج خواهد شد. همچنین سالانه 12 میلیارد مترمکعب آب را می‌توان در مسیر رودخانه کارون ذخیره کرد. برای ایجاد شش سد در مسیر کارون 370 کیلومترمربع دریاچه ایجاد می‌شود و با راه‌اندازی سدهای یاد شده به ارزش 100 میلیون دلار برق تولید خواهد شد. استان چهارمحال و بختیاری با داشتن چشمه‌سارهای زیبا و کوهستان‌های سرسبز و همچنین ارتفاعات برف‌گیر، می‌تواند به یک محیط فرهنگی و توریستی بسیار جذاب و مرکزی برای ورزش‌های زمستانی در فصل گرما تبدیل شود. ایجاد واحد صنعتی بسته‌بندی آب آشامیدنی منطقه که چندین میلیون بطری آب در سال بسته‌بندی می‌کند نیز می‌تواند رقم بسیار خوبی برای صادرات آب آشامیدنی به منطقه خلیج‌فارس باشد و در آینده سفارشات آن سر به میلیارد خواهد زد.» رجوع‌کنیدکتاب هاشمی‌رفسنجانی، مصاحبه‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.