خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

نگرانی فرزند شهید بهشتی از فضای تنگ فرهنگی در داخل، به خاطر فشار خشک‌مقدس‌ها!

  • تهران
  • سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۷۵

 

سه‌شنبه 16 مرداد 1375 | 20 ربیع‌الاول 1417 6 آگوست 1996

 

دکتر حبیبی، [معاون اول   رئیس‌جمهور] آمد و گزارش سفر به بوسنی و هرزگوین و قرقیزستان و قراردادهای امضا شده را داد.   رئیس‌جمهور بوسنی، به صراحت گفته که بعد از خدا، فعلاً آمریکا حمایت‌شان می‌کند. انتظار دارند کارخانه فولادشان را فعال کنیم. در قرقیزستان، قرارداد تولید مینی‌بوس در آنجا با شرکت ایرانی امضا شده است.

آقای محمدرضا بهشتی، [فرزند شهید بهشتی] آمد. از فضای تنگ فرهنگی در داخل، به خاطر فشار خشک‌مقدس‌ها و حزب‌اللهی‌ها اظهار نگرانی کرد. آقایان [سیدمصطفی] میرسلیم، [وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی] و [محمدعلی] تسخیری، [رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی] آمدند. گزارش پیشرفت کار سازمان ارتباطات[1] را دادند و برای همکاری مؤثرتر در کارها و بودجه بیشتر استمداد کردند. مشکل جدا بودن نمایندگان رهبری و حوزه‌های علمیه در خارج از مجموعه آنها مطرح شد.

 گروهی از جمع کارگزاران [سازندگی] آمدند و در مورد انتخابات ریاست جمهوری کسب نظر کردند. نگران دخالت صریح رهبری در جریان انتخابات هستند و می‌خواهند از ابتدا سیاست ایشان را بدانند؛ گفتم به زودی معلوم می‌شود.

آقای فخرالدین حجازی آمد. ضمن ابراز وفاداری، درخواست کمک برای بنیاد بعثت نمود. عصر آقای [سیدعبدالکریم] موسوی اردبیلی آمد. مریض است و اخیراً چند روزی تب کرده و به خاطر دوبار سکته قبلی، کمی نگران است. از وضع جاری سیاسی کشور و فشار روی بخشی از نیروهای انقلاب و خطر یک بُعدی‌شدن حاکمیت به نفع جریان محافظه‌کار اظهارنگرانی کرد. شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه با چند مصوبه داشت.

 

[1] - سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از سازمان‌های وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این سازمان در سال ۱۳۷۴ ایجاد شد و مسئولیت آن در زمینه فعالیت‌های فرهنگی خارج از کشور است. فکر تشکیل این سازمان، با طرح ادغام بخش‌های فرهنگی و تبلیغی نهادها و مؤسسات دولتی و عمومی فعال در خارج از کشور ایجاد شد و پس از تصویب اساسنامه آن و سپس تصویب رهبری فعالیت خود را آغاز کرد. این سازمان زیر نظر یک شورای عالی متشکل از شخصیت‌های مهم فرهنگی، چند تن از اعضای هیأت وزیران، مانند وزیرامورخارجه و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین رییس سازمان صدا و سیما اداره می‌شود. این سازمان در عمده سفارتخانه‌های ایران در کشورهای مختلف، نماینده دارد.