خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

• تهران
  • دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۷۵

دوشنبه 15 مرداد 1375 | 19 ربیع‌الاول 1417 5 آگوست 1996

صبح زود به فرودگاه [مهرآباد] رفتیم و بلافاصله به سوی شهرکرد پرواز کردیم. محسن [هاشمی، رئیس دفتر   رئیس‌جمهور]، حسین [مرعشی، نماینده کرمان]، مهدی [هاشمی، مدیرعامل شرکت تأسیسات دریایی]، [محسن] نوربخش، [  رئیس ‌کل بانک مرکزی]، [بیژن نامدار] زنگنه، [وزیر نیرو]، [سیدمحمد] غرضی، [وزیر پُست و تلگراف و تلفن]، [غلامرضا] آقازاده، [وزیر نفت]، [حمید] میرزاده، [رئیس سازمان برنامه و بودجه]، [غلامرضا] فروزش، [وزیر جهادسازندگی] و نمایندگان استان همراه بودند. پس از استقبال رسمی و مصاحبه‌ای کوتاه، با هلی‌کوپترها به سوی نقطه مرزی با استان خوزستان پرواز کردیم.

برای مراسم بهره‌برداری از جاده ایذه ـ شهرکرد، در کنار رودخانه کارون فرود آمدیم. آقایان [اکبر] ترکان، [وزیر راه و ترابری] و [کریم فرج زاده] حلوایی، [معاون فنی و راه‌سازی وزارت راه و ترابری] گزارش دادند. با 47 میلیاردریال هزینه، 207 کیلومتر راه را نزدیک کرده است. من هم دربارة اهمیت اقتصادی، امنیتی و اجتماعی راه که چهارمحال و بختیاری را از بن‌بست درآورده و برای خوزستان عقبه جدیدی ساخته است، صحبت کردم.[1] نشان درجه سه [سازندگی] به آقای حلوایی دادم. سپس با ماشین مقداری از راه را دیدیم و از چند تونل عبور کردیم و پرده از لوح یادبود برداشتیم.

برای مراسم آغاز ساختن سد بزرگ کارون 4 که با ارتفاع 207 متر، مرتفع‌ترین سد کشور است، به نقطه دیگری رفتیم. بعد از توضیحات آقایان زنگنه، [وزیر نیرو] و حدادیان، [مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور]، من در اهمیت فنی، اقتصادی و اجتماعی سد که حدود 200 میلیون دلار و 80 میلیارد تومان هزینه دارد، سخنرانی کردم.[2] پس از پرده‌گیری از لوح، با انفجار کار ساخت سد آغاز شد.

به لُردگان پرواز کردیم. در محل شهرک صنعتی جدید فرود آمدیم. از کارخانه فولادمهر بازدید کردیم. از بخش خصوصی است و خیلی کمتر از چیزی است که در گزارش‌ها گفته بودند که بزرگترین کوره ریخته‌گری را دارد و نداشت. توضیحات صاحب کارخانه و صحبت کوتاه من و رفتن در میان مردم شهر که جمع شده بودند، بدون سخنرانی به انجام رسید.

به سوی بروجن پرواز کردیم. در مسیرها، آقایان [عبدالله] کوپایی و [محمدرضا] ناصری، استاندار و امام‌جمعه، همراه من بودند. استاندار در جواب سئوالات، معمولاً عاجز بود و آقای ناصری بهتر می‌دانست. در شهرک صنعتی بروجن فرود آمدیم. از چند واحد تولید الیاف بازدید کردیم و کلنگ کارخانه حریر را به زمین زدیم؛ یک مجموعه چند واحدی است. سپس در مراسمی دربارة چند کارخانه دیگر که همزمان توسط مدیران خودشان افتتاح شد، توضیحات داده شد. من هم صحبت تشویق‌آمیز کردم.[3]

بعد از ناهار و نماز و کمی استراحت، به سوی شهر اَردل پرواز کردیم و بلافاصله در جمع مردم حضور یافتیم. در مراسم، پس از استماع سرود بچه‌های عشایر در تعریف از من و صحبت‌های [آقای رضایی]، فرماندار و [آقای علی قنبری]، نماینده شهر، من دربارة پیشرفت استان و کشور و انقلاب و وعده انجام خواسته‌ها صحبت کردم.[4]

به سوی فارسان پرواز کردیم. مراسم شروع بهره‌برداری از گازرسانی سه شهر [فارسان، جونقان و هفشجان]، با صحبت‌های آقایان آقازاده، [وزیر نفت] و محمدزاده، [مدیرعامل شرکت ملی گاز] و صحبت‌های من در اهمیت استفاده از گاز به جای سوخت‌های دیگر و تشویق وزارت نفت و روشن شدن مشعل و نیز پرده‌برداری از طرح اصلاح شبکه آبیاری دشت جونقان و حضور در جمع مردم و عذرخواهی از عدم سخنرانی، به خاطر نبودن در برنامه و تأخیر در برنامه‌ها و جواب به احساسات گرم مردم انجام شد. با اینکه قرار صحبت نبود، جایگاه ساخته بودند و اجتماع کرده بودند.

برنامه بعدی، پرواز به کنار فرخ‌شهر و افتتاح و بازدید از بیمارستان 196 تختخوابی سازمان تأمین اجتماعی و مذاکره با چند مریض و پرده‌برداری از چند طرح کشاروزی و آبیاری تحت فشار و بازدید از کارخانه پنیرسازی که شرکت شاهد ساخته و بازدید از نمایشگاه و چند واحد صنعتی دیگر، شیر پاستوریزه و بسته‌بندی آب، نئوپان و ریسندگی بود. به مراسم مشترکی برای افتتاح چندین طرح رفتیم. همه مدیران آنها گزارش دادند. [آقای محمدرضا نعمت‌زاده]، وزیر صنایع هم گزارش وضع صنعت استان را داد. من هم برای علاج کمبود نقدینگی - که اکثر صنایع از این گله دارند- صحبت کردم.[5] گفتم باید با عمومی‌کردن طرح‌ها، از مشارکت عمومی و پول‌های کوچک عامه مردم بهره گرفت. سپس به شهر صنعتی شهرکرد رفتیم و به طور عبوری بازدید کردیم؛ جالب است و تمیز و در جای خوب.

سپس برای مراسم افتتاح 116 طرح مخابرات، به شهرکرد رفتیم. آقایان غرضی، [وزیر پُست و تلگراف و تلفن] و [معاونش]، [حسین] شهاب، گزارش دادند. آقای [محمدرضا] ناصری، امام‌جمعه [شهرکرد] صحبت کرد و من دربارة تبلور عدالت اجتماعی در اجرای این طرح‌ها و خدمات دیگر برای مناطق محروم و شهرهای دور افتاده سخنرانی‌کردم.[6] مردم بدون قرار قبلی، اجتماع و احساسات باشکوهی داشتند. به فرودگاه رفتیم و به تهران پرواز کردیم. ساعت یازده شب رسیدیم.

[1] - آقای هاشمی، با یادآوری خاطرات دوران جنگ و ناامنی راه‌های هوایی و زمینی گفت: «من هم در جبهه خیلی کار داشتم. گاهی بین مجلس به جبهه می‌رفتم. مصلحت نبود که با هواپیما برویم. گاهی به شیراز یا بوشهر می‌رفتیم و سعی می‌کردیم بیشتر از طریق راه‌های زمینی برویم. من به خاطر اینکه عملیات لو نرود، هر وقت راهی را انتخاب می‌کردیم و موقع عملیات می‌رفتیم. بیشتر بایستی موقعی می‌رفتیم که کسی نفهمد. یک‌بار به این فکر افتادیم که از این مسیر برویم. در آن موقع چیزی نبود، جاده در دست ساخت بود، ولی ساخت آن در همه جا تقریباً تعطیل شده بود.» ایشان ارزش اقتصادی جاده شهرکرد - ایذه را مهم عنوان کرد و گفت: «بالاخره در این 200 کیلومتر چهار پنج ساعت برای کامیون‌ها تفاوت وقت وجود دارد و بارها هم ارزان‌تر به مقصد می‌رسد.» رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[2] - آقای هاشمی، با اشاره به توان ذخیره سالانه 12 میلیارد مترمکعب آب در این سدها، گفت: «برای ایجاد شش سد در مسیر کارون 370 کیلومتر دریاچه ایجاد می‌شود و با راه‌اندازی سدهای یادشده، 100 میلیون دلار برق تولید خواهد شد. استان چهارمحال و بختیاری با داشتن چشمه‌سارهای زیبا، کوهستان‌های سرسبز و ارتفاعات برف‌گیر، می‌تواند به یک محیط فرهنگی و توریستی بسیار جذاب تبدیل شود. ایجاد واحد صنعتی بسته بندی آب آشامیدنی منطقه که درسال چندین میلیون بطری آب، بسته بندی می‌کند، می‌تواند رقم بسیار خوبی برای صادرات آب آشامیدنی به منطقه خلیج فارس باشد. مشکل ارزی در کشور وجود ندارد. آنچه هست، مشکل ریالی است. باید برنامه‌ها را به گونه‌ای تدوین کنیم که حتی پس‌اندازهای اندک مردم، جمع آوری و جذب خرید سهام کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی شود. با ساختن این سد عظیم، دنیا به عظمت سازندگی و پیشرفت صنعت و تکنولوژی در ایران پی خواهد برد. مردم چهارمحال و بختیاری، مدافعان کشور هستند. امیدوارم بتوانند از موقعیت سازندگی که برای ایشان فراهم شده است، استفاده کنند.» رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[3] - رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[4] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «خداوند به شما مردم خوب و انقلابی و متعهد، خیر و برکت وسعادت عنایت فرماید. امروز این استان از آن شرایط عقب ماندگی گذشته، نجات یافته است. مردم ما می‌دانند که بختیاری‌ها در گذشته جزو مدافعان مؤمن کشور بوده‌اند و اینجا همیشه برای دشمن، فتح ناشدنی بوده است. در دوران دفاع مقدس جوانان بختیاری در جبهه‌ها درخشیدند. در دوران سازندگی، استان شما سرعت خوبی دارد. در زمینه تحصیلی آمار دانشجویان خوب شده وتقریباً دو برابر شده است. از لحاظ مسائل زیربنایی، امروز ما، وزیر نفت و رییس سازمان برنامه و بودجه، در مسیرمان تقاضای نماینده شما را پذیرفتیم و گازرسانی شما اجرا می‌شود. زردکوه شما منشاء حیات استان‌های دیگر مثل خوزستان، اصفهان و یزد است. در سایه انقلاب اسلامی، خداوند توفیق داده که کشور امام زمان (عج) را به طرف توسعه پیش ببریم. آب و برق و گاز و راه آهن، مخابرات، کارخانه‌های بزرگ فلزات و صنایع روستایی و تبدیلی و کارخانه‌های مواد مصرفی کشور همه رو به توسعه است. گاز اَردل، امسال راه‌اندازی می‌شود و مشکل بیمارستان این شهر از برنامه‌هایی است که حل خواهد شد.» رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[5] - رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[6] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «جبران عقب‌ماندگی‌های دوران گذشته و حرکت در جهت تحقق عدالت اجتماعی، از ویژگی‌های دوران سازندگی است. رشد اقتصادی مناطق محروم، از جمله چهارمحال و بختیاری از بهترین مصادیق عدالت اجتماعی در جامعه است. حرکت و توسعه دولت اسلامی در عصرسازندگی برخلاف کشورهای سرمایه‌داری براساس تحقق عدالت اجتماعی است. بسیاری از دانشجویان دانشگاه‌های ما را امروز طبقه فقرا و محروم گذشته تشکیل می‌دهد. یکی از آثار مهم حرکت سازندگی کشور، هموارکردن راه عدالت است. ما ادعای کسانی را که توسعه را مساوی با فقر و فاصله طبقاتی می‌دانستند، با حرکت سازندگی و فقرزدایی در کشور خنثی کردیم و امروز آحاد مردم، آثار سازندگی و از بین بردن فقر را لمس کرده و فهمیده‌اند که انقلاب اسلامی، راه نیل به سعادت دنیا و آخرت آنان را فراهم کرده است. مایه اصلی انقلاب اسلامی ایران، دین و فرهنگ است و باید برنامه‌های فرهنگی وسیعی، برای تربیت نسل جدید و حفظ ارزش‌ها و آرمان‌های نظام پایه‌ریزی کرد.» رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.