خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۴ / کتاب «مرد بحران‌ها»

خاطرات روزانه / آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۴ / کتاب «مرد بحران‌ها»

احضار سفیر ترکیه برای خروج سریع ‏تر ارتش آن کشور از شمال عراق

  • تهران
  • سه شنبه ۸ فروردین ۱۳۷۴

سه‌شنبه ۸ فروردین  ۱۳۷۴ /   ۲۶ شوال  ۱۴۱۵      /۲۸ مارس ۱۹۹۵

 

تا ساعت ده و نیم کارها را انجام دادم. آقای [محمد] غرضی، [وزیر پُست و تلگراف و تلفن] آمد. برای خرید ماهواره‌ها استمداد کرد و گزارش سفر به بندرعباس و خوب‏شدن وضع مردم را داد. آقای [محسن] نوربخش، [رئیس‏کل بانک مرکزی] و آقای [احمد] عزیزی آمدند. در مورد تعهدات و نیازهای ارزی سال جاری توضیحات دادند و برای جلوگیری از فشار تقاضاهای زیاد دستگاه‌های مصرف کننده استمداد کردند. درآمدها و نیازها با کمی صرفه‌جویی با هم می‌خوانند.

آقای [مصطفی] میرسلیم، [دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی] آمد؛ برای دستور جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی و تأکید کردن بر اقدام خرید به ‏موقع کاغذ، برخلاف سال گذشته که بد عمل شد. آقای [حسین] محلوجی، [وزیر معادن و فلزات] آمد. برای ارز طرح‌های فولاد استمداد کرد. عصر از استخر استفاده کردم؛ به خاطر عدم تحرک، مقداری کسل هستم.

آقای [علاءالدین] بروجردی، [معاون آسیا و اقیانوسیه] از وزارت امور خارجه آمد. قرار شد، سفیر ترکیه را احضار کنند و برای خروج سریع‏تر [ارتش آن کشور] از [شمال] عراق تذکر بدهند. گزارشی از وضع پاکستان و سفر آقای [مسیح] مهاجری، [مشاور اجتماعی رئیس‌ جمهور] برای تشییع ‏جنازه مرحوم [عبدالعلی] مزاری[1] داد.

 

[1] - عبدالعلی مَزاری (۱۳۲۶ - ۱۳۷۳)، یکی از چهره‌های سیاسی معاصر افغانستان بود که در سال ۱۳۶۸ با تشکیل ائتلافی از احزاب سیاسی هزاره در بامیان، برای اولین بار هزاره‌ها را در قالب حزب وحدت اسلامی افغانستان، وارد مناسبات سیاسی در افغانستان کرد. او در سال ۱۳۵۱ وارد ایران شد، سال‌ها به تحصیل در حوزه علمیه قم پرداخت و در انقلاب اسلامی ایران شرکت داشت. مزاری در سال ۱۳۶۸ به افغانستان بازگشت. او در ۲۲ اسفند ۱۳۷۳ بعد از تسلط طالبان بر کابل، همراه با برخی از یارانش به طرز مشکوکی کشته شد.