خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۷۴ / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۷۴ / کتاب «مرد بحران ها»

شادابی هاشمی از حضور پر شور مردم در انتخابات

  • تهران
  • جمعه ۱۸ اسفند ۱۳۷۴

 

جمعه ۱۸  اسفند  ۱۳۷۴  //۱۸  شوال  ۱۴۱۶ //    ۸ مارس ۱۹۹۶

 

دیشب، آخر شب فائزه آمد و از سوءاستفاده رقبای انتخاباتی ‏اش، نمونه‌هایی گفت؛ امیدوار است که رأی اول را داشته باشد. اول وقت، با عفت لیست موردنظرمان را با استفاده از دو لیست کارگزاران و جامعه روحانیت مبارز تنظیم ‏کردیم. به حسینیه‏ جماران رفتیم و رأی‏مان را به صندوق انداختیم. خبرنگاران زیادی جمع بودند. مصاحبه کوتاهی هم کردم[1]. ساعت ده و نیم به ستاد انتخابات در وزارت‏ کشور رفتیم. گزارش نحوه عملکرد را دادند. از مجموعه‏ کارها بازدید کردم. وضع انتخابات‏ عادی است و حضور مردم خوب است. شکایاتی هم هست. مصاحبه‌ای هم با رسانه‌ها داشتم[2]. به خانه برگشتم.

  عفت از اینکه در کنار اسم فائزه، در صورت اسامی نامزدهای انتخابات، جملة «مشهور به رفسنجانی»  نوشته نشده، ناراحت است و تلفنی، وزیرکشور را به تلخی سرزنش ‏کرد. من هم ناراضی‏ ام؛ ولی‏ گویا معلول مسامحه ابتدایی خود فائزه است‏ که در فرم اول، این عبارت را ننوشته و بعد هم مواجه با مخالفت ناظران شورای نگهبان شده است که وزارت‏ کشور نتوانسته کاری بکند.

مجموعه خبرهای غیررسمی، از نزدیک به‏ هم بودن آرای ذو لیست جامعه روحانیت مبارز و کارگزاران سازندگی می‌دهد. وضع فائزه، بهتر از دیگران است. بیشتر وقتم به اصلاح خاطرات قبل از پیروزی انقلاب گذشت.

عصر آقای [عبدالمجید] معادیخواه، [رییس بنیاد تاریخ]، برای تکمیل خاطرات- که دربارة زندان‌های سوم و چهارم و سفرهای خارجی بود- آمد. بچه‌ها رفته‌اند، سری به حوزه‌های انتخاباتی، برای بررسی وضع آراء بزنند.

 

[1]  - آقای هاشمی، پس از آنکه رأی خود را در صندوق انداخت، در جمع دهها خبرنگار، فیلمبردار و عکاس داخلی و خارجی گفت: «۳۰ نفر از نمایندگان مورد نظرم را از مجموعه لیست‌ها و افراد داوطلب و انقلابی انتخاب کرده‏ام. انتخابات مجلس پنجم، درست در زمانی برگزار می‌شود که آمریکایی‌ها و اسراییلی‌ها، فشار خود را با هدف دلسردکردن مردم نسبت به شرکت در انتخابات آغاز کردند، اما آنها غافل از این مسأله هستند که این فشارها، تاکنون نتیجه معکوس داشته است. با توجه به‌ اینکه کشور در مسیر سازندگی قرار گرفته و برنامه‌های توسعه اول و دوم آماده شده و در حال اجراست، نیاز به‌ افرادی داریم که بتوانند در این شرایط کشور را اداره کنند.»

ایشان به‌دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات توصیه‏کرد، از رأی مردم، به عنوان یک امانت، محافظت کنند و گفت: «رأی مردم به‌ طور قطع به خیر و صلاح مملکت است و ما از توجه به ‌افکار عمومی، هرگز ضرر نکرده‌ایم.»

 ایشان به‌ حضور گسترده زنان در صحنه انتخابات مجلس اشاره کرد و گفت: «زنان ایرانی اکنون درک کرده‌اند که باید در صحنه حضور داشته باشند و خود را محدود به‌خانه نکنند.»

رجوع‌کنید ←  کتاب «هاشمی‏ رفسنجانی، مصاحبه‏های سال ۱۳۷۴»، دفتر نشر معارف انقلاب،۱۳۹۶.(متن کامل این مصاحبه در همین سایت موجود است.)

[2]  - در بخشی از این مصاحبه آمده است: «مردم همیشه در صحنه ایران، شرایط کنونی کشور را به ‌خوبی درک کرده‌اند و با حضور یکپارچه در انتخابات مجلس پنجم، بار دیگر به‌دشمنان انقلاب نشان دادند که انقلاب پشتوانه قدرتمند مردم را به ‌همراه دارد. دشمنان انقلاب، باید از این حضور یکپارچه مردم در صحنه‌های مختلف انقلاب درس عبرت گیرند و از توطئه علیه نظام اسلامی دست بردارند. انتخابات در سراسر کشور، با توجه به برنامه‌ریزی‌های وزارت کشور، با آرامش کامل در جریان است. مردم به‌خوبی شرایط کشور را درک می‌کنند و از تحولات آگاهند؛ رأی چنین مردم تلاشگر و ایثارگری، به‌طور حتم برای آینده کشور مفید است.»

آقای هاشمی به‌ حضور ده‏ها خبرنگار، فیلمبردار و عکاس از کشورهای خارجی در ایران اشاره کرد و اظهارداشت: «این گروه، اگر دستکم انصاف به ‌خرج دهند، می‌توانند منظره جالبی را از حضور یکپارچه مردم ایران در انتخابات منعکس کنند. هم حضور مردم خوب است، هم تبلیغات و هم شیوه‌های اجرایی دمکراتیک برای حفظ آرای مردم و در این شرایط بی‌انصافی است که این همه زیبایی منعکس نشود.»

 ایشان در پاسخ به‌این پرسش که چگونه لیست خود را انتخاب کرده اید؟، گفت: «چون اکثر نامزدها را می‌شناختم، لیست‏گروه‌ها و افراد مستقل را مرور کردم و آن سی نفری را که تشخیص دادم، برای مجلس مفیدند، برگزیدم.»

 رجوع‌کنید ←  کتاب «هاشمی‏ رفسنجانی، سخنرانی‏های سال ۱۳۷۴»، دفتر نشر معارف انقلاب،۱۳۹۶.(متن کامل این مصاحبه در همین سایت موجود است.)