خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه/ آیت الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۷۴ / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه/ آیت الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۷۴ / کتاب «مرد بحران ها»

خوشحالی آیت الله خامنه ای از حضور آیت الله هاشمی برای تماشای مسابقات کشتی

  • دوشنبه ۲۶ تیر ۱۳۷۴

 

دوشنبه 26 تیر 1374 // 18 صفر 1416// 17 جولای 1995

 

[آقای علی‌محمد بشارتی]، وزیر کشور آمد و گزارش مبارزه با قاچاق را داد. در مورد انتخابات پرسید. گفتم سیاست کشور، آزادی کامل و حفظ احترام به آرای مردم است. آقایان امراللهی، [رییس سازمان انرژی اتمی] و کرباس‌فروشان آمدند. گزارش سفر به مسکو و مشاهده کارخانجات عظیم ساخت تجهیزات اتمی و تعطیل بودن اکثریت ظرفیت آن‌ها را دادند. قرار بود درباره فاینانس‌شدن نیروگاه بوشهر صحبت کنند؛ مثل اینکه زمینه را مساعد ندیده‌اند و مطرح نکرده‌اند. آمده بودند که من را قانع کنند که از فاینانس صرف‌نظر کنیم. گفتم به ترتیب فاینانس و تودیع پول در حساب مشترک در دوران ساخت و یا محکم‌کردن قرارداد، به صورتی که اگر به هر دلیل کامل نشد، روسیه مسئول باشد، عمل کنند.

[آقای مرشدخان]، فرستاده ویژه نخست‌وزیر بنگلادش آمد. نامه او را آورد. تمجید زیادی از انقلاب ما کرد و از جدیت برای توسعه همکاری‌ها گفت و اصرار بر سفر من به بنگلادش داشت. [آقای ماته گرانیچ]، معاون نخست‌وزیر کرواسی آمد. گزارش وضع منطقه و جبهه‌های جنگ در بوسنی و کرواسی را داد و از آماده‌شدن کشورش برای اقدام نظامی برای پس‌گرفتن اراضی‌شان از صرب‌ها گفت. 17 درصد خاک کرواسی را صرب‌های شورشی در اشغال دارند و از اظهاراتش برمی‌آید که تصرف سربرنیتسا و ژپا و حتی گراژده در شرق بوسنی، می‌تواند برای هموارکردن اجرای توافق فدراسیون و تقسیم 49 درصد و 51 درصد مفید باشد و کم‌کاری مراجع مسئول هم از این زاویه قابل‌فهم است.

تلفنی با آیت‌الله خامنه‌ای، درباره سفر آقای رحمانُف صحبت کردیم. ایشان از شرکت من در مسابقات کشتی جوانان، خیلی اظهار خوشحالی کردند. عصر آقای فلاحیان، [وزیر اطلاعات] آمد. در ماشین تا مرکز نیروهای انتظامی و سپس تا خانه، گزارش سفر به مسکو را داد. مطالب مهم تازه‌ای نداشت؛ نتیجه گرفته است که روسیه در همکاری با ایران جدی است و تأکید دارد که عملاً تهمت تروریسم را از خودمان پاک کنیم و با عراق بسازیم و همکاری اطلاعاتی با روسیه را تنظیم کنیم. در مراسم فارغ‌التحصیلی نیروهای انتظامی شرکت کردم و صحبت کردم و تشویق نمودم و به خانه آمدم.